Beter Guru dan popster?

Blog
Opinie
Jos Govaart
16-09-2013


Elk jaar organiseert Coopr zijn eindejaarsfeestje "An evening with". De opzet van dit evenement is simpel: 1 goede internationale spreker, een Q&A en daarna een goede borrel. In 2009 begonnen we met Deirdre Breakenridge, in 2010 hadden we Brian Solis op het toneel. In 2011 bulderde CC Chapman op het podium en vorig jaar hadden we Gini Dietrich te gast. Dit jaar staan we voor de vijfde editie alweer. En we zijn druk bezig met de spreker voor 2013. We gaan er uiteraard voor zorgen dat er weer een fantastische spreker zal staan. Maar heel eerlijk: het valt niet mee om weer iemand van naam en faam te vinden.

Een paar weken geleden gingen we bij Coopr zitten om onze shortlist te maken. Vervolgens inventariseerden we, wie welke connecties heeft zodat we ergens zacht binnen kunnen komen. Met het organiseren van de vier eerdere edities, Jody's blogs op PR Daily en het organiseren van het International Social Media en PR Summit, hebben we genoeg internationale ingangen waar we iets mee kunnen. En vervolgens zijn we gaan mailen, dm'en en bellen.

Fees van minimaal 15000 dollar geen uitzondering.
We zijn ons in veel gevallen te pletter geschrokken. Voor een uurtje kletsen vragen sommige sprekers die op ons lijstje stonden zonder blikken of blozen tussen de 15.000 en 30.000 dollar, exclusief businessclass ticket en luxe hotel. VOOR EEN UUR SPREKEN!! Wij hebben met het organiseren van "An evening with" geen direct commercieel motief. We vinden het gaaf om te organiseren. We overwegen het evenement dit jaar zelfs exclusief voor onze klanten, trouwe eventbezoekers en nieuwsbrieflezers te organiseren. Omdat we geloven in het weggeven van kennis en inspiratie. Dat kunnen we echter alleen doen als "de andere kant" een beetje wil meewerken. Er is bij ons geen direct financiële upside. We hebben een evenement met slechts 1 spreker. Dat krijg je met dit soort fees nooit kostendekkend. Mensen zijn niet bereid om een paar honderd euro voor een spreker neer te leggen. Die tijd is echt voorbij.

Wat is de waarde?
Ik relativeer de waarde van zo'n uurtje spreken graag. We hopen daarmee graag inspiratie te bieden en hopen ook dat je de deur uitloopt met 1 of 2 mooie ideeen waar je iets mee kunt. Maar we hebben niet de illusie dat je door 1 spreker morgen zes keer zo effectief bent en drie keer zoveel geld gaat verdienen. Zo werkt het niet. We willen vooral een leuke avond en een aansprekende spreker bieden. That's it. We begrijpen ook dat spreken een vak is. Een vak dat voorbereiding vereist, en waar echt meer werk in zit dan dat ene uurtje. Je betaalt ook de prijs voor het vaak weg zijn van kantoor een familie. Vaak leven deze mensen voor een groot deel van hun speaking fees. De markt bepaalt uiteindelijk tarieven. Wij zijn vrij om ergens ja of nee tegen te zeggen. Maar een reality check doet je altijd even twijfelen. Als wij aan klanten van ons vragen: Ken jij Guru ? De kans dat we dan een ja horen is erg klein. Voor het geld van zo'n Guru kunnen we ook Acda en de Munnik laten optreden. Volgens Quality Bookings komen zij opdraven vanaf € 10.000,-. Een van mijn favoriete DJ's, komt voor tussen de 2.000 en 5.000 euro. De huiscabaretier van DWDD? Ook tussen de 2.000 en 5.000 euro. Hartstikke lachen.

We komen er met persoonlijkheid en creativiteit
Is dit een klaagzang? Nee. Het is vooral verbazing. Ik vraag me af of ons vakgebied knettergek geworden is en doorslaat in het navelstaren. En natuurlijk vinden wij het nog steeds kicken om die grote naam op ons event te presenteren. En dat gaat ons lukken ook. Hoe? Met creativiteit. Door een persoonlijke aanpak. Voor veel mensen is een weekendje Amsterdam nog altijd een droomvakantie. En veel mensen willen, als ze eerdere sprekers van onze evenementen spreken, graag naar ons feestje komen. Juist omdat het kleinschalig is.

Dan de hamvraag: Hoeveel vind jij dat een echt goede spreker mag vragen voor een event waar max 100 man publiek is?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief