Blippar inzetten als PR & marketing tool?

Blog
Opinie
Shelly Delwel
08-10-2013


Al eens van Blippar gehoord? In Engeland is de augmented reality-app razend populair en vorig jaar is de app in Nederland geïntroduceerd. Hier is de app nog hier niet heel bekend, maar de mogelijkheden om de tool in te zetten voor PR en Marketing zijn er zeker.

Hoe werkt het?
Allereerst kun je de app downloaden op je iPhone of iPad. Nadeel is dat de app niet beschikbaar is voor Android  besturingssysteem.  Vervolgens kun je bij de aangegeven Blippar uitingen de content blippen met de app. De app herkent (live)beelden en logo's en legt daar een virtuele laag over.  Met een druk op de knop kun je abri's, tijdschriften, billboards, verpakkingen, T-shirts of zelfs auto's blippen. Daarna komt de interactieve content tot leven op jouw scherm en kun je ermee aan de slag. De content kan in verschillende vormen worden weergegeven van 3D animatie, games, video, muziek tot foto's. Hierdoor wordt de consument getriggerd om dieper in de content te duiken.

Inzetten voor PR & Marketing?
Er zijn verschillende mogelijkheden om de app te gebruiken. Maar waarom en hoe kun je als marketing-communicatieprofessional de app gebruiken om merkcampagnes te ondersteunen? Hieronder enkele voor- en nadelen van de tool op een rijtje.

Beleving bieden
Door de app kun je een extra beleving creëren aan een platte printuiting. Vaak kijk je met een half oog naar printuitingen. Risico is dus ook wel dat de consument over het Blippar logo heenkijken. Maar als de consument het logo gespot heeft kun je als merk extra content bieden om een verrassend effect te creëren.  Zo geeft het Engelse tijdschrift "BBC Good Food" een kijkje achter de schermen hoe de voorkant van het tijdschrift tot stand is gekomen.  Ook zou de app kunnen worden ingezet voor winacties in magazines. Ook kun je het als bijzondere uitnodiging voor journalisten inzetten.

Interactief
De app is interactief. Zo is het mogelijk om content via social media te delen. Een leuk voorbeeld is de campagne van ontbijtmerk Wheaties. Na het blippen komt de Amerikaanse football speler Adrian Peterson tot leven via de verpakking en kun jij met hem op de foto. Deze foto kun je vervolgens delen via Twitter, Facebook of mailen naar je vrienden.

Directe conversie
Sommige uitingen proberen consumenten aan te zetten tot actie. Zo heeft Domino's pizza een optie in de app verwerkt, waarbij je direct naar de dichtstbijzijnde locatie van Domino's pizza via GPS wordt geleid. Handig en kan direct omzetten tot conversie naar de winkel.

Extra handeling
Het grootste nadeel van de app is dat consumenten een extra handeling moeten verrichten om de content te zien. Zij moeten eerst de app downloaden en voor sommige niet zo tech savvy consumenten kan dit toch een drempel zijn. Daarnaast is het jammer dat de app niet voor iedereen toegankelijk is, waardoor je een groep consumenten uitsluit in de communicatie.

Zelf even blippen?
Hoe gebruiken merken de app? Het is het leukst om de afbeeldingen zelf even te blippen om daar achter te komen. Voor degene die dat niet kunnen heb ik enkele screenshots van de uitingen gemaakt.  Wat vind jij? Heeft deze tool de toekomst?

Muziek luisteren met Coca-Cola

Omega horloge passen





Behind the scenes video van Covergirl




Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief