Bloggers pitchen: 5 doens & 5 niet doens

Blog
Opinie
Jody Koehler
06-07-2010
We hebben eerder geschreven over de gevaren bij het pitchen en waar een goede pitch e-mail aan moet voldoen. De focus lag in die blogposts met name op reguliere media. Vandaag stemmen we af op een heel nieuwe doelgroep: bloggers. En dat zijn net journalisten, ik bedoel.. het zijn net mensen. Een aantal tips voor het geval bloggers belangrijk voor jouw organisatie zijn.

5 doens
-Ken je doelgroep En nog belangrijker, ken hun doelgroep. Identificeer de online hotspots, weet over welke onderwerpen er geschreven wordt en probeer hun invloed te bepalen.

- De relatie gaat voor de salesLeg contact met de blogger. Geef aan dat je hem of haar volgt en vanuit welk belang. Verkoop nog niets, dat komt wel in een later stadium. Bouw eerst maar eens aan de relatie.

- Zorg voor een verhaalBij elke organisatie is nieuws te vinden. Of op z'n minst goede verhalen. Deze zijn van onschatbare waarde voor traditionele media, maar ook zeker bloggers. Bereid je voor om verhalen te delen.

- Maak de pitch persoonlijkHeb je de doelgroep scherp voor ogen, is de relatie opgebouwd en heb je het verhaal rond? Dan ben je klaar voor de pitch. Stem deze af op behoeften van de blogger. Jouw kennis van hem of haar bepaalt de aanpak; kort en krachtig? Of toch met iets meer verdieping? Informeel of toch maar u?

- Het gaat om de lezersBloggers zijn in de regel niet geïnteresseerd in organisaties, CEO's of woordvoerders. Het gaat ze om hun lezers. Dat is voor hem of haar belangrijk. Verdiep je daarin en laat blijken dat je dit snapt.

5 niet doens
- BijdehandWat zeg je NOOIT tegen ouders? Precies, dat hun opvoeding niet goed is. Bij bloggers is het niet veel anders. Wees behulpzaam en geïnteresseerd, maar zeker niet betweterig of bijdehand. Dit wordt direct afgestraft!

- Voor- en achterkantAchtergrondinformatie, details en weetjes zijn soms leuk, maar er zit ook een grens aan. Zorg dat je pitch de juiste informatie bevat, niet per sé alle informatie. Dat is een verschil. Dus nee, 10 bijlagen zijn niet handig!

- Copy pasteExclusiviteit werkt nog steeds goed bij media. En ook bij bloggers kun je dit maar beter in de gaten houden. Dat wil zeggen; mail niet jouw verhaal naar 100 bloggers tegelijk. Niet handig en de kans op een PR brandje is redelijk groot.

- OpdringerigHet schrijven over een onderwerp is en blijft een keuze. Respecteer dit en blijf niet aandringen. Je moet maar zo denken; nee is ook een antwoord.

- Nog een keerNog een keer mailen voelt anno 2010 een beetje als nabellen. Ga hier voorzichtig mee om. Prima om even te peilen hoe het ervoor staat, maar om die pitchmail nog een keer te sturen. Niet doen. Wekt irritatie op!

Heb jij nog aanbevelingen die je hier wilt delen? Nog tips over 'hoe om te gaan met bloggers?' Trouwens, even iets anders... valt het jou niet op dat er ook 'Journalisten pitchen: 5 doens & 5 niet doens' had kunnen staan? Precies, en daarom zeggen wij liever gewoon PR in plaats van PR 2.0.