B(l)ogue: 10 blogtips voor een succesvol lifestyleplatform

Blog
Opinie
Arusha Mau-Asam
20-11-2012


Waar het ene naar het andere printmedium omvalt, poppen de blogs als paddenstoelen uit de grond. Voor iedere lezer en elk interessegebied is er wel een passend blog. En zo niet, dan start je dat blog zelf. Dat is dan ook precies wat 5 jonge Rotterdamse creatieven hebben gedaan met de oprichting van Bogue. Een, zo zeggen ze zelf, eigentijdse lifestyle blogsite voor de nieuwsgierige Rotterdammer met een open blik. Begin van een reeks grote steden-blogs? Wie weet. Maar dat het online effect gaat hebben op de stad Rotterdam is zeker. Mits ze het goed aanpakken.

Bogue: Rotterdamse insight stories
29 november gaat het platform live en als nieuwsgierige (import) Rotterdammer die ik ben, kan ik niet wachten. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen! Misschien wel met name omdat ze onderscheid beloven te maken met eerlijke insights, absurde videoreportages, kritische interviews en real-life fotoverslagen rechtstreeks uit de verschillende Rotterdamse subculturen. Dat klinkt top! Ik ben nieuwsgierig naar de verhalen, interviews en beeld...vooral veel (video)beeldverslagen, zonder gêne.

Invloed van een blog
In een multimediale wereld waarin social media een centrale rol hebben ingenomen, is bloggen een krachtig instrument. En niet alleen omdat het een prachtige platform is om verhalen te delen en je eigen agenda te bepalen. Met een blog heb je ook een belangrijke SEO tool in handen. Doelgericht met themagerelateerde content zorg je ervoor dat Google een stuk vriendelijker voor je is en is het mogelijk andere pagina's op je website te versterken.

Een blogsite als Bogue gaat de stad Rotterdam (bewust of onbewust, positief of negatief) wat opleveren. Van de bijzonderheden van de stad, maar ook insights die minder rooskleurig zijn.  Als bezoeker reken ik in ieder geval op opvallende verhalen en achtergrondstukken die ik nog niet eerder heb gelezen of gezien.

Bouwen kost tijd
Feit is dat bouwen aan een nieuw mediamerk tijd kost en een consequente aanpak nodig heeft, ook online. De inhoud moet goed zijn, er moet regelmaat zitten in de geplaatste content en de geïnteresseerde doelgroep moet bereikt worden. We komen het in het PR-vak vaak genoeg tegen. Bedrijven die enthousiast beginnen met een blog, maar net zo snel weer stoppen of afstappen van het afgesproken ritme omdat bezoekers (nog) wegblijven. Ik ben benieuwd hoe het Bogue zal vergaan. Mijn verwachtingen zijn hoog, dus kom maar door met al het ins- en outs uit de Maasstad.

Blog-tips
Een succesvol blog heb je niet van de ene op de andere dag. Integendeel, bloggen is een zaak van de lange adem. Maar je krijgt er op de lange termijn een hoop voor terug. Als afsluiter 10 tips om een succesvol blog in de markt te zetten.

1. Schrijf unieke content2. Link met trefwoorden naar eerdere blogs3. Schrijf ook voor Google4. Zorg voor links naar gerelateerde blogs of websites5. Haak in op de actualiteit6. Vermijd té lange teksten7. Zoek de dialoog op8. Moedig reageren aan/ lok reacties uit9. Verspreid je inhoud op meerdere manieren10. Promoot je blogpost via social media

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief