Case: Alzheimer Nederland brengt Facebook-gebruikers in verwarring met gemanipuleerde fototags

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
06-02-2014
Getagd worden in een foto van dat ene leuke feest, een evenement of dat gezellige etentje dat je had op die unieke plek aan het water met vrienden. Taggen. We taggen elkaar met grote regelmaat. Maar hoe zou jij reageren als je getagd werd in een foto van een gebeurtenis die je je niet meer kan herinneren? Er verschijnt een foto op je tijdlijn van een evenement waarop jij te zien bent, maar waarvan je zeker weet dat je er niet bent geweest. Maar toch... je staat écht op die foto. Twijfel en verwarring. Was je er dan toch bij?

Vernuftig gebruik van tagfunctionaliteit
Alzheimer Nederland heeft veel mensen aan het twijfelen gebracht door hen in gemanipuleerde foto's te taggen. Het idee van de Facebook-campagne was mensen te taggen in een foto van een niet bestaand evenement en hen op deze manier even de verwarring te laten ervaren waarmee dementiepatiënten dagelijks te maken hebben.

Doel van de campagne: meer jonge mensen betrekken en mobiliseren in de strijd tegen dementie. Niet alleen mensen die met de ziekte te maken hebben, maar ook mensen voor wie de ziekte (nog) verder weg is. Want feit is dat maar liefst 1 op de 5 mensen een vorm van dementie krijgt. De ziekte Alzheimer is daarvan de meest voorkomende.Via Facebook heeft Alzheimer Nederland dementie relevant gemaakt door jongeren in hun vertrouwde omgeving de impact van de aandoening te laten voelen. Om het geheel écht geloofwaardig te maken werkte organisaties als de Rollende Keukens, Upload Cinema en Mojo Concerts mee aan de campagne door op hun Facebook-pagina's niet bestaande evenementen te tonen en foto's beschikbaar te stellen. Het geheel zag er heel écht en geloofwaardig uit.

Je bent getagd en dan?
Hoe ging de actie in zijn werk? Op je tijdlijn is dus plots een foto te zien waarin je getagd bent. Je ziet jezelf op de foto, maar kan je niets van de gebeurtenis herinneren. Als vanzelfsprekend klik je de foto aan... Door dit te doen wordt je doorgelinkt naar de website van het Alzheimer Event en valt alles op zijn plaats en wordt de boodschap (pijnlijk) duidelijk. Je was aanwezig op het Alzheimer Event. Een spraakmakend event dat een onuitwisbare indruk achterlaat bij personen die er, inderdaad,  nooit geweest zijn.

Op de website is het mogelijk je vrienden hetzelfde gevoel te laten ervaren door een foto van hen te uploaden. Deze wordt vervolgens door het Alzheimer Nederland-team bewerkt. De betreffende vriend ziet zichzelf in de foto op jouw tijdlijn, terwijl hij nooit bij dat event is geweest! Toch?

Een creatieve en slimme campagne die erg passend en doeltreffend de boodschap overbrengt die Alzheimer Nederland wil delen met het Nederlandse publiek.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief