Case: Banksy begrijpt de essentie van PR

Blog
PR
Shelly Delwel
22-10-2013
Wie kent de afbeelding van de hooligan die met bloemen gooit of het meisje met de hartjesballon niet? Stuk voor stuk mooie kunstwerken van de wereldberoemde graffiti artiest Banksy. Mijn liefde voor Banksy begon toen ik het boek 'Wall and Piece' op de koffietafel bij mijn broer doorbladerde. Vooral de optische illusies en humor fascineerde mij. Tijdens een city trip in Londen was het dan ook een sport om te zoeken naar de echte Banksy's street art die door heel Londen te vinden is. En ja als ik de mogelijkheid zou hebben om een echt kunstwerk van Banksy te kopen voor een spotprijsje dan zou ik die met beide handen aangrijpen of toch niet?

Te mooi om waar te zijn?
Banksy 's kunst is mede zo gewild, dankzij het mysterie rondom de echte identiteit van Banksy en zijn briljante PR stunts zoals de goud roze olifant en Gautanamo Bay gevangene als opblaaspop in Disney. En nu trekt hij weer volledig de aandacht met een simpele, maar geniale PR stunt als je het mij vraagt. Benodigdheden voor de PR stunt; stand, stoel, video, verkoper en natuurlijk de ondertekende Banksy kunstwerken.

Dit is wat Banksy deed. Hij regelde een oude verkoper, een stand die hij in New York Central Park neerzette met zijn kunstwerken en bood deze voor $60 per stuk aan. Geen geld als je bedenkt dat deze normaal zo'n 20.000 euro per stuk kosten. Echter dacht iedereen dat het hier om een afdruk van een Banksy ging en niet om een origineel exemplaar. Dit alles legde hij vast op film om de reacties van het publiek vast te leggen. Pas om half vier 's middags verkocht de oude man zijn eerste kunstwerk na hevige onderhandelingen. Het mooie aan de video is dan ook dat het heel simpel is opgezet en de oude man ook totaal niet opvalt. Het gaat puur om het verhaal erom heen die het spraakmakend maakt. Als je de video zonder verhaal zou zien dan zou het eigenlijk maar een saaie video zijn. En dat maakt deze stunt zo sterk.

Kleine inspanning groot resultaat

Concrete opbrengst van de dag was slechts $ 420, maar daarvoor in de plaats heeft hij een onbetaalbare internationale aandacht gekregen.  Alle grote nieuwszenders waaronder ABC news, Euronews en onze eigen NOS brachten verslag uit van Banksy's stunt en via social media werd er ook volop over gesproken. Resultaat: iedereen had het over Banksy. Waarom is deze stunt nou zo succesvol? Volgens mij werkt deze stunt zo goed omdat het op het gevoel van de consument inspeelt. Het ongeloof van de mensen en het gevoel iets misgelopen te hebben zijn redenen om dit te delen met anderen, want wie wil er nu niet een echte Banksy voor $ 60 kopen? Eigenlijk heeft Banksy het 'standaard' nieuws over torenhoge opbrengsten voor kunstverkopen op een hele slimme manier weten om te draaien. Simpel, maar eenvoud is niet altijd eenvoudig.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief