Case: Chime for Change, jij al van gehoord?

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
25-04-2013


Als jij aan het merk Gucci denkt, waar denk je dan aan? Ik denk aan geurende parfumflessen, mijn eigen luchtje, maar in ieder geval niet aan een organisatie die opkomt voor vrouwenrechten. Maar niets is minder waar. Afgelopen maandagavond, terwijl ik trappelend van ongeduld zat te wachten op de entree van popartieste Beyoncé,  kwam er  een opvallend filmpje langs : 'Chime for Change founded by Gucci'. Een filmpje waarin drie mooie, bekende vrouwen; Beyonce Knowles- Carter, Frida Giannini en Selma Hayek hun zegje doen en opkomen for every girl, every woman, everywhere.

Vrouwen kunnen alles
Gucci lanceert met Chime for Change een nieuw initiatief om alle vrouwen in de wereld te inspireren. Samen met indrukwekkende vrouwen zoals hun ambassadrices verkondigen zij de boodschap dat vrouwen sterk zijn en alles kunnen (kijk, dan heb je mij te pakken). Samen roepen ze mensen op een community te vormen en zich hard te maken voor de doelen: gezondheid, onderwijs en rechten en gelijkwaardigheid van vrouwen overal ter wereld.  Een mooi streven, want eerlijk is eerlijk...of je nu man of vrouw bent het blijft een bizarre realiteit dat er vandaag de dag nog zoveel ongelijkheid bestaat ten aanzien van vrouwen in veel landen.

Juiste boodschap op het juiste moment
Halverwege februari werd dit initiatief tijdens TEDxWoman gelanceerd en werd de eerste korte film (onderdeel van een reeks van tien) afgespeeld. Daarna verkondigen de ambassadeurs het nieuws verder. Zo werd de korte film tijdens het concert van Beyoncé vertoond. Feit is dat het best lastig is om de aandacht van publiek te trekken als ze onrustig aan het wachten zijn totdat de hoofdgast haar entree maakt. Toch, het filmpje pakte, bleef (in ieder geval bij mij) hangen en maakte nieuwsgierig. Aan de andere kant, in een vol Ziggodome bereik je gelijk 17.000 man. In dit geval recht in de doelgroep: vrouwen -  daar is in elk geval goed over nagedacht. Later viel alles helemaal op zijn plek, toen ik in een interview met Beyoncé las dat zij de co-founder van het initiatief is en dus erg blij is om een bijdrage te kunnen leveren:'Ik heb altijd sterk het gevoel gehad dat vrouwen gelijk behandeld moeten worden. Jonge vrouwen moeten worden opgevoed met de gedachte dat ze sterk zijn en alles aan kunnen. Het is aan ons om de wereld wakker te schudden en ik voel mij bevoorrecht om een voorbeeld te zijn voor anderen' -  Beyonce Knowles -  Carter

Make some noise
Intussen denk ik dat er al wel tientallen van dit soort initiatieven zijn ontstaan. Altijd met als doel zoveel mogelijk mensen aan te spreken die zich  achter het doel scharen en geld ophalen om dat doel te bereiken. Uiteraard voel ik me, omdat het hier over vrouwen gaat, nóg meer aangesproken. En het inzetten van bekende vrouwen die een breed vrouwenpubliek aanspreken vind ik een slimme zet. Iedere vrouw 'kijkt wel op' tegen een van de ambassadrices en wil onderdeel uitmaken van de beweging die vrouwen over de hele wereld inspireert.

Community & social based
De gedachte achter de campagnestrategie is 'community' en 'social based' en loopt dan ook via social kanalen. Zo is de community op Facebook met bijna 100.000 leden snel groot gegroeid, op Twitter hebben we het maar over ruim 3000. Dit zijn best aantallen als je bedenkt dat de campagne eind februari pas gelanceerd is. Al denk ik dat Gucci -  kijkend naar de grote namen die zich aan de campagne hebben verbonden- grotere verwachtingen had/ heeft. Maar goed, ze zijn net van start.

Wat me wel opvalt, is dat er in de Nederlande media rondom dit event zo goed als niets is verschenen. Hoe mooi het filmpje voorafgaand aan het concert van Beyoncé ook is en hoe actief ook de social kanalen. Hoe had ik hier van kunnen weten? Hoe had jij hier van kunnen weten? Uiteindelijk draait het er toch om zoveel mogelijk mensen voor je doel winnen. Nog sterker Chime for Change wil uiteindelijk dat 'alle' vrouwen komen 'chimen' for change tijdens een internationaal georganiseerd (door Gucci gesponsord) concert op 1 juni a.s. in London. Een concert met topartiesten  waarbij alle vrouwenissues een podium krijgen. Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijk opkomst en opbrengst voor het doel. Hoe social ook, traditionele pr is en blijft toch een goed en versterkend ingrediënt.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief