Case: Dansje voor de veiligheid?

Blog
PR
Shelly Delwel
05-11-2013
Stel je voor, je bent helemaal klaar voor je vakantie en zit in het vliegtuig om naar jouw reisbestemming te vliegen. Laat het relaxen maar beginnen. Of toch niet? Eerst nog opletten bij de vliegtuiginstructies... Verplichte kost waar eigenlijk niemand echt op zit te wachten, toch?

Na een korte check waar de nooduitgangen zitten gaat de rest van het verhaal in ieder geval aan mij voorbij. Maar Virgin America komt met de oplossing voor degene die ook afdwalen tijdens de instructies; een grappige veiligheidsinstructievideo!

Veiligheidsdans
Virgin America produceert een veiligheidsdans die als instructievideo voor in het vliegtuig dient. De video geeft instructies over het gebruik van een gordel, evacuatie en legt uit waar de nooduitgang zich bevindt. Echter wel op een spectaculaire manier -door middel van combinatie van geweldige dansmoves, rap en muziek- die het kijken van een instructievideo opeens een stuk aantrekkelijker maakt.

Voor de muziek hebben zij voormalige American Idol deelnemer Todrick Hall gestrikt. Daarnaast zijn de zangers van "American Idol" en dansers "So you think you can dance" uit de kast getrokken om het geheel aan te vullen. In totaal hebben 36 dansers deelgenomen aan de video, die zowel breakdance moves als de tango uitvoeren. Bekijk de video om te ontdekken hoe ze veiligheidsinstructies van vijf minuten tot pure entertainment hebben omgetoverd:

https://www.youtube.com/watch?v=DtyfiPIHsIg

Zelf in de video spelen?
De video is een succesvolle viral te noemen met meer dan 4,4 miljoen views op YouTube.  Maar wat minder goed naar voren komt in de campagne is het competitie aspect. Om de consument te betrekken bij de campagne heeft Virgin een Instagram actie opgezet, waarbij het publiek via Istagram auditie kan doen voor de toekomstige veiligheidsvideo. Het enige wat ze moeten doen is het showen van hun 'moves' in een 15 seconden durende video met de tag #VXsafetydance via Instagram. De inzendingen worden beoordeeld door een jury waarin bekende geografen en dansers zitten. De uiteindelijke winnaar mag vervolgens in de nieuwe instructievideo van Virgin American Airlines spelen die in het vliegtuig zal worden afgespeeld.

Leuk dat Virgin zo ook de consument betrekt bij hun campagne. Vaak zie je wel dat het een drempel is voor consumenten om een video in te sturen voor een campagne, maar ben benieuwd wat hier uitkomt. Vanwege de wereldwijde coverage en het aantal YouTube views kan er in ieder geval alvast gesteld worden dat het een geslaagde campagne is. Niet slecht voor een instructievideo zou ik zeggen?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief