Case: de Twitter BH in strijd tegen borstkanker

Blog
PR
Mary-Grace van Leeuwen
29-10-2013


Je leest het goed! Een bh die jou eraan herinnert om elke maand je borsten te onderzoeken op veranderingen die op borstkanker kunnen duiden. Hoe? Wanneer de vrouw, in dit geval een Griekse tv-presentatrice haar bh losmaakt, verschijnt er een tweet op @tweetingbra met daarin de reminder.

Sinds 2003 staat de maand oktober in het teken van borstkanker. Pink Ribbon vraagt op deze manier aandacht voor de verschrikkelijke ziekte die (schrik niet) bij 1 op de 8 vrouwen voorkomt. Ook andere organisaties helpen elk jaar mee om de ziekte onder de aandacht te brengen. Het Griekse mediabureau, OgilvyOne Athens, heeft voor Nestlé Fitness een kleine pr-stunt opgezet om zo stil te staan bij de ziekte. In een week tijd hebben ze al meer dan 2.000 volgers op Twitter en bijna 400.000 views op YouTube. Niet slecht toch voor iets wat zo ingewikkeld klinkt?

De Twitter Bra
Met als zoveel dingen, klinkt ook deze actie ingewikkelder dan dat het werkelijk is. Een speciaal ontworpen techniek is verwerkt onder de sluiting van de Twitter bh. Iedere keer als de sluiting van deze bh wordt losgemaakt, wordt er een bericht verstuurd naar een mobiele telefoon. De mobiel  geeft een seintje door aan de server en deze stuurt de tweet. Easy peasy dus. De Griekse tv-presentatrice Maria Bacodimou (@mariabacodimou) draagt voor deze actie twee weken lang de Twitter bh om zo aandacht te vragen voor borstkanker. Elke keer als zij de sluiting van deze bh losmaakt, wordt er een tweet verstuurd naar @tweetingbra.

Afzender Nestlé
Hoewel ik de actie goed in elkaar vind steken, is de afzender, het ontbijtproduct van Nestlé, ietwat ver gezocht. Nestlé Fitness helpt je in shape te houden, maar vindt jouw gezondheid des te belangrijker. De link met borstkanker en gezondheid (goede voeding) moet je dus terugvinden in het ontbijtproduct. Een nadeel van de actie waardoor de grotere buzz uitblijft, is de Griekse taal. De speciaal ontworpen actiepagina is weliswaar ook in het Engels, maar de meeste tweets zijn allemaal in het Grieks. Wat voor mij net zo cryptisch is als Chinees. Toch is het idee, een Twitter bh die vrouwen helpt bewuster te worden van borstkanker, zo nauw op elkaar aangesloten dat de boodschap en het besef van deze verschrikkelijke ziekte zeker overkomt.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief