Case: Echte schoonheid zit van binnen?

Blog
PR
Shelly Delwel
19-11-2013
Echte schoonheid zit van binnen! Een mooie uitdrukking natuurlijk, maar vaak oordelen mensen toch op het eerste gezicht op het uiterlijk. En dit blijkt niet alleen het geval te zijn bij mensen, maar ook bij merken. De meeste mensen maken denk ik hun keuzes toch ook (bewust of onbewust) op het gevoel wat je bij een merk hebt.

What you see is what you get?
De Lidl haalde onlangs een mooie stunt uit onder het mom "Sometimes you need to change the outside, to get people to discover the inside". De creatieven achter deze campagne zullen hierbij ervan uit zijn gegaan dat mensen eerst naar de buitenkant kijken, voordat zij de inhoud beoordelen. What you see is what you get? Of toch niet?

In september dit jaar verscheen er een trendy pop-up restaurant genaamd "Dill" in Stockholm. Een hippe trendy zaak met gerenommeerde koks, waar de Zweden zich zeker door aangesproken voelden, want drie weken lang zat de zaak vol. Het restaurant serveerde een 9-gangen diner voor hun klanten, waarvoor zij konden genieten van Michelin-achtige gerechten voor 60 euro.

DILL=LIDL
Wat zij echter niet wisten is... dat DILL stond voor LIDL en dat alle gerechten bereid waren met Lidl producten. Met deze campagne hadden zij heel goed ingespeeld op de concepties van mensen. Lidl staat immers voor goedkoop en wordt natuurlijk niet met haute cuisine geassocieerd. Is het alleen wel slim om als merk schuil te gaan onder een valse identiteit of kan het juist jouw imago schaden? Uiteraard is het een leugentje om eigen bestwil. Maar hadden consumenten ooit in het restaurant gegeten als zij dit vooraf hadden geweten? Ik denk het niet. De campagne is wat mij betreft geslaagd aangezien het restaurant positieve beoordelingen kreeg en er positief over werd getwitterd. Daarbij is het concept achteraf ook goed opgepakt door media en via social.

https://www.youtube.com/watch?v=S62mQyLAZl8

Natuurlijk zijn er vraagtekens te plaatsen bij het gegeven dat de gerechten door gerenommeerde chefs zijn gemaakt en dat het voor de huis-tuin-en-keuken kok waarschijnlijk lastig is om het zo te presenteren. Maar ze tonen hiermee wel aan dat het mogelijk is om met hun producten deze sterrenkwaliteit te bereiken en dat het gewaardeerd wordt. Het bewijst eigenlijk dat als wij niet naar de 'buitenkant' kijken wij een verrassend goede ervaring kunnen hebben.

Journalisten en consumenten voor de gek houden?
Het is overigens niet de eerste keer dat journalist en consument voor de gek wordt gehouden. Eerder lukte het Zeeman ook om onder de naam FRANK een nieuwe modelijn te lanceren tijdens de Amsterdam Fashion week. Pas op het einde van de show werd bekend gemaakt dat het om een collectie van Zeeman ging.

Wat Lidl in mijn ogen beter heeft gedaan dan Zeeman is dat zij een directe hint naar hun merk hadden verwerkt in hun concept. Dat DILL stond voor LIDL, is natuurlijk iets wat totaal niet opvalt als jij er niet op let. Maar is wel een mooie knipoog naar het merk achteraf.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief