Case: een doekje voor het bloeden

Blog
PR
Mary-Grace van Leeuwen
12-11-2013


Wat doe jij nadat je in een nachtclub de wc hebt bezocht? Hopelijk wast iedereen zijn handen, geven de heren hun gezicht misschien een oppepper met water en poederen de vrouwen vaak hun neus nog een beetje bij. Klaar om de dansvloer weer onveilig te maken. Of toch niet?

Bloedzeep
In Moskou verliep zo'n wc-bezoekje onlangs toch iets anders dan normaal. Voor de promotie van de remake van de horrorfilm 'Carrie' werd er een speciale zeep in de wc gebruikt die in combinatie met water rood afgeeft. De wc-bezoekers schrikken zich rot wanneer hun handen of zelfs gezicht helemaal onder het 'bloed' zit. Best freaky inderdaad als je ervan uitgaat dat het normale zeep is!

Carrie, the movie
De stunt is een goed voorbeeld van hoe je een horrorfilm op een vrij makkelijke en grappige manier kunt promoten. De link naar de film wordt voor de wc-bezoekers duidelijk nadat zij hun handen afdrogen met de papieren handdoekjes naast de wastafel. Deze doekjes zijn namelijk allemaal bedrukt met: 'Carrie - in theatres November 14th'. Toch kan de boodschap in dit voorbeeld verloren gaan. Juist omdat de stunt tijdens Halloween is opgezet, kunnen mensen die hun handen niet afdrogen met de papieren handdoekjes de link met de film totaal missen. Zij zullen dan vooral denken dat het om een 'normale' Halloween grap gaat.

Prankvertising
Horrorfilms worden steeds vaker gepromoot door middel van 'prankvertising'. Vrij vertaald: aandacht genereren door mensen in de maling te nemen en hun reacties vast te leggen met behulp van verborgen camera's. Ook in New York bijvoorbeeld is de remake van Carrie via prankvertising op hilarische wijze onder de aandacht gebracht. En wie kent de liftgrap voor de film 'Dead Man Down' met Colin Farrell niet? PR stunts die beide horrorfilms goed op de kaart hebben gezet. De volgende keer dat je iets raars of ongewoons in een lift of op de wc ziet, schrik dan niet. Naar alle waarschijnlijkheid word je heel erg in de maling genomen!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief