Case: Goed doel maakt met 0 euro dromen waar

Blog
PR
Marlous Westra
18-03-2014
Dubai staat bij mij op de radar als een land van dromen. Als een land waar het gekste nog niet gek genoeg is en waar werkelijk alles kan.. Toch is er een keerzijde. Dubai kent meer dan een miljoen 'blue collar workers'. De zogenaamde arbeiders. Zij maken al die bizarre dromen van gebouwen mogelijk. Vaak slimme mensen, maar door het ontbreken van een goede opleiding veroordeeld tot dit harde fysieke werk. En dat voor een schamel loontje van gemiddeld zo'n 180 euro per maand.

Dromen voor je kind
Allemaal hebben we dromen voor ons kind. We willen niets minder dan het beste voor hen. Het is voor veel mensen vanzelfsprekend om direct een spaarrekening te openen als een kleine het levenslicht ziet. Voor een opleiding, een wereldreis.. Ook deze mensen hebben dromen voor hun kind. Ze willen dat hun kind een betere toekomst tegemoet gaat dan zij toen ze klein waren. Maar deze mensen kunnen hun kinderen dat niet bieden. Zij kunnen hooguit hun gezin voorzien in de belangrijkste levensbehoeftes zoals wonen en eten.

SmartLife Foundation
De SmartLife Foundation maakt zich hard voor de dromen van deze hardwerkende arbeiders. Dromen dat hun kind een opleiding tot arts kan volgen, of ingenieur. Om mensen bewust te maken van het grote verschil in levensstandaard dat er dus blijkbaar is in Dubai, is de foundation gestart met een kunstproject, genaamd Sapna wat 'droom' betekent. Het idee is een tikje ironisch en dat maakt het meteen zo relevant.

Insight: arbeid voor arbeiders
In een drukke winkelstraat is een canvas doek op hout neergezet. Voor het doek stond een kistje waarin mensen minimaal twee euro konden betalen voor één spijkertje. Op door kunstenaars aangegeven plaatsen konden de gulle gevers vervolgens een hamer ter hand nemen en de spijker in het hout slaan.

Zo'n 'gecrowdsourced' artproject is geen nieuw idee maar wat hier zo mooi aan is, is de insight. Het heel even - en héél minimaal - zelf voelen van wat de arbeiders die al die prachtige gebouwen mogelijk maken, elke dag voelen. En hen daarmee een beetje helpen om de dromen voor hun kinderen waar te maken. Gestaag loopt het gespijker door, met een supermooi resultaat als gevolg.

17.793 spijkertjes
Met de opbrengst van de 'verkoop' van 17.793 spijkertjes zijn nu 20 kinderen verzekerd van een opleiding. Dat lijkt een druppel op een gloeiende plaat maar het is een begin. Het bereik van deze campagne heeft heel veel mensen bewust gemaakt van de ongelijke kansen die kinderen hebben. En ook van het feit dat ouders uiteindelijk allemaal dezelfde dromen delen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief