Case: Hart voor je club hebben!

Blog
PR
Shelly Delwel
01-07-2013


Dat voetbal voor Brazilianen een way of life is, is voor de meeste mensen geen nieuws. Het feit dat er zoveel geld in het aankomende WK geïnvesteerd wordt, terwijl er ook genoeg geld nodig is voor beter onderwijs en gezondheidszorg, is daar een goed voorbeeld van. Voetbal is heilig! Maar deze passie voor sport omzetten naar een bijdrage aan een goed doel is wel nieuws én slim bedacht.

Dit is wat Sport Club Recife uit Brazilië deed. De club staat bekend om het hebben van een aantal van de meest gepassioneerde fans in Brazilië. Zij zien hun club als hun tweede familie en zijn echte 'die hard' fans die vanuit de luier al 'besmet' zijn met de clubliefde. Dat zij hart voor de club hebben is duidelijk en dat heeft de club aan het denken gezet. Zij hebben de uitspraak 'hart voor je club' vrij letterlijk genomen en zagen het als kans om het taboe orgaandonatie bespreekbaar te maken en optimaal met haar fans te 'engagen'.

Orgaandonorkaart
Zo bedachten zij de orgaandonorkaart voor voetbalfans die zij in het stadium van Sportclub Recife via een Facebook app konden bestellen. De sportclub wilde letterlijk onsterfelijke fans creëren die met overgave, hun ogen, longen en hart zelfs na hun dood hun Club konden supporten. Ergens een luguber idee vind ik, maar aan de andere kant ook mooi dat een toegankelijk onderwerp als voetbal een taboe als orgaandonatie in Brazilië doorbreekt.

Grote impact voor orgaandonatie
De campagne zorgde voor betrokkenheid van de fans, het verminderen van de wachtlijsten voor organendonaties, een toename van 54% van de orgaandonaties in een jaar en werd in Recife zelfs teruggebracht tot nul. Daarbij heeft de campagne een levenslange verbintenis tussen fans en het merk Sport Club Recife als resultaat. En last but not at least, tientallen levens van donorpatiënten werden gered. Kortom een mooi resultaat. Viva la Sport Club do Recife!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief