Case: kill the hashtag

Blog
Opinie
Marlous Westra
02-05-2013

Hashtags. We gebruiken ze vast allemaal wel. Zelf vind ik het vooral handig om te volgen wat er over een bepaald onderwerp wordt gezegd. Vooral bij evenementen. En er zijn natuurlijk alom bekende hashtags zoals #dtv die soms best handig kunnen zijn. Toch komen er ook hashtags voor die gewoon nutteloos zijn.



Niet belangrijk

In Amerika is er ook zo'n hashtag, een die veelvuldig wordt gebruikt voor de communicatie van non-issues. Namelijk #firstworldproblems. En dan in de trant van 'O nee, m'n nagel is zojuist afgebroken! #firstworldproblems'. Voor mij valt dit in de categorieën #watloopjenoutezeiken en #dontwastemytime.



Water is Life

Dat mensen die deze hashtag gebruiken heel wat te zeuren hebben terwijl ze eigenlijk niks te zeuren hebben, is ook de stichting Water is Life opgevallen. De #firstworldproblems staan in schril contrast met de dingen waarmee mensen in de derde wereld te maken hebben. Bijvoorbeeld geen toegang hebben tot drinkbaar water.



Bestaande hashtag

In tegenstelling tot wat men normaal gesproken wil, namelijk trending topic worden, werd het doel van deze campagne 'kill the hashtag'. Weg met die onnozele info waar niemand op zit te wachten. Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken. Het doel van de campagne was natuurlijk om geld op te halen voor schoon water in derde wereldlanden, door mensen in te laten zien dat zij slechts lopen te klagen om niks: doneer en help om échte problemen op te lossen.



De case

Wat er is gedaan is het volgende: tweets met #firstworldproblems zijn gemonitord en omgezet in een - mijns inziens - krachtige casefilm.



Persoonlijk

Naast een tv commercial zijn er persoonlijke #firstworldproblems tweets uitgelicht in een printcampagne en persoonlijke videoboodschappen van mensen in een derde wereld land voor de klager.

Deze campagne past voor mij weer in het rijtje simpel en effectief. Misschien komt het wederom door mijn persoonlijke aantrekkingskracht tot maatschappelijke onderwerpen dat ik dit een geweldige case vind. Of misschien is ie ook gewoon goed..

Tekst van de tweet: Sat in the front row of a movie theater and now my neck is sore. #firstworldproblems.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief