Case: kunst kopen met emoties

Blog
Opinie
Arusha Mau-Asam
02-10-2014
Koop jij (nog) kunst? En zo, ja waaróm koop je kunst? Koop je een doek omdat je het ziet als een goede investering voor later? Of koop je dat ene werk omdat het liefde op het eerste gezicht was en je hart er sneller van ging kloppen? Kosta Boda is een van de grootste kunstglasmerken ter wereld, bekend vanwege haar kunstzinnigheid en ontwerpen. Kosta Boda zag de interesse in glaswerk dalen en bedacht een manier om aandacht te vragen voor zowel het merk als de basis van kunst.

Alles draait om emotie
Kunst draait in de basis om gevoel. Natuurlijk kan het een mooie investering zijn voor later, maar iedere kunstkenner zal het bevestigen: kunst draait om emotie en een kunstwerk kopen zonder dat het je raakt, is niet het idee. Dit gegeven heeft Kosta Boda omarmt in hun campagne om hun glaswerk weer op de kaart te zetten en gelijk een jongere doelgroep aan te spreken. Waar kunst veelal wordt verkocht voor enorme bedragen binnen een selecte groep kunstkopers, stelt Kosta Boda de vraag: "But is money really the only way to pay for art?"

Een bijzondere veiling
Het antwoord van Kosta Boda is: 'Nee'. In Zweden zette dit kunstzinnige glasbedrijf dan ook een veiling op waar op basis van gevoel geboden werd op een drietal kunstwerken. Mensen werden één minuut in een ruimte geplaatst met een van de te veilen objecten en aangesloten op een systeem dat zowel hun hartslag als andere emotionele, fysieke reacties uitlas. Denk hierbij aan zweethanden, tintelingen etc. Al deze fysieke reacties komen voort uit de emotionele reactie die de mensen hadden op het item voor hen. Alle 'scores' werden op de campagne-website geplaatst en waren live te volgen (zoals het hoort bij een bieding). De persoon met de meeste lichamelijke emotionele reacties mocht het kostbare werk mee naar huis nemen.

http://vimeo.com/106482591

Kunstzinnige emoties gingen internationaal
Deze bijzondere veiling was in zowel nationale als internationale media terug te zien. Ook social werd er veel gesproken over 's werelds eerste emotieveiling. En aan de cijfers te zien, staat Kosta Boda ook weer op de kaart. Maar het mooiste van de campagne was dat de kern van kunst weer even onder de aandacht werd gebracht. Emoties. Dáár draait het om in de kunstwereld.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief