Case: #pintratuin activatie rondom najaarscollectie

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
26-09-2013


Misschien wel het meest interessante en voor merken tevens onbereikbare social media platform: Pinterest. Onder consumenten nog steeds onverminderd populair, maar wat kun je er mee? Binnenkort natuurlijk advertenties inkopen, maar hoe zit het kijkend naar de sterkte en de natuurlijke werking van het medium? Geheel van Nederlandse bodem, de kersverse activatie van Intratuin op Pinterest: #Pintratuin.

Men neme de belangrijkste facts van Pinterest: 80% is vrouw, huisdecoratie is een van de meest populaire topics, het merendeel van de pins bestaat uit repins en achter ieder plaatje kan een URL worden gehangen. Heel fijn voor de SEO. Ook in Nederland is 'Home Deco' met in totaal 1.342 borden een van de meest populaire topics.

#pintratuin
Intratuin, naast plantjes ook een steeds groter assortiment van woondecoratie, gebruikt al deze aspecten van Pinterest om hun najaarscollectie op een andere manier onder de aandacht te brengen via deze Pintratuin activatie. Pinnen in de race om nieuwe huisdecoraties. Wat houdt de actie in?
  • Intratuin volgen op Pinterest.
  • Een Pintratuin board aanmaken.
  • Minimaal 10 Intratuinitems (re)pinnen en hier een eigen draai aan geven.
  • Voor 11 oktober aanmaken.
#distributie
Intratuin zet PR en Facebook in om de actie onder de aandacht te brengen en daarnaast in mindere mate Twitter, Youtube en de website. Het is jammer dat er op de homepage geen duidelijke button is naar het Intratuin Pinterestaccount, maar via Facebook is er veel activiteit rondom de actie. Met 39.092 fans op Facebook en 1.216 mensen die gemiddeld over Intratuin praten is het bereik aanzienlijk. En dat is te zien. Na nog geen 2 dagen zijn er al 128 borden aangemaakt die meedingen naar de prijs die in totaal aan 10 deelnemers wordt weggegeven. Geen gigantische aantallen, maar het loopt wel.

Kracht van eenvoud
De actie is niet ingewikkeld. Mensen hoeven, behalve wellicht een Pinterestaccount aan te maken en een creatief board te maken, geen acties te ondernemen. Geen stemmen werven, hun board te promoten of andere dingen te doen om te winnen. Hiermee maakt Intratuin op een slimme manier gebruik van de natuurlijke kracht en de werking van het medium. Bovendien laten ze met de verschillende boarden zien hoe veelzijdig de collectie is en hoe makkelijk het is om je eigen stijl te geven aan een inrichting. Hiermee biedt het direct inspiratie voor anderen.

Met 651 volgers op Pinteres is Intratuin nog geen geduchte 'concurrent' geworden van het populaire 101woonideeen, maar ze laten wel degelijk zien dat het mogelijk is om gebruik te maken van de kracht van Pinterest.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief