Case: Reclamebureau onthult identiteit duizend pedofielen

Blog
PR
Marlous Westra
18-02-2014
Ken je dat gevoel? Je ziet of leest wat en dat raakt je op een bepaalde manier. Een combinatie van verbijstering, walging, in mijn naïviteit zelfs een beetje ongeloof.. Het bezorgt je kippenvel en kruipt linea recta onder je huid. Het laat je voor even niet meer los.

Geen leuke case
Precies dát is wat er gebeurde vandaag. Zoeken naar een leuke case was direct overbodig. Dit verhaal verdient het om besproken te worden. Het is geen campagne die genoemd wordt omdat het interessant is of omdat het goede PR resultaten heeft gehad, maar omdat er iets belangrijks mee is bereikt.

Publieke agenda
Pedofilie is hot deze week. Leiden is in rep en roer omdat Benno L. 'gewoon' in een wijk woont waar ook heel veel kinderen en gehandicapten wonen. Het heeft een discussie ontketend over waar de maatschappij hun pedo's kwijt moet. Zelfs in gevangenschap is dit een probleem.

Terre des Hommes
Het verhaal dat ik met jullie wil delen is een case uit november vorig jaar van Terre des Hommes. Toen is dat - ongelooflijk maar waar - volledig langs me heengegaan. Terwijl het heel veel media-aandacht heeft gekregen wereldwijd. Voor een deel van jullie zal dit dan ook niet nieuw zijn. Bij mij kwam het vandaag pas op de radar toen het verhaal op Adformatie verscheen. Reclamebureau Lemz blijkt achter de campagne te zitten en maakt dat nu pas bekend nadat ze van de Verenigde Naties felicitaties ontvingen voor de impact en het succes van de campagne.

Kinderuitbuiting
Terre des Hommes zet zich in om uitbuiting van kinderen wereldwijd te stoppen. Een van hun speerpunten is sekstoerisme, specifiek via de webcam. Het is iets waarvan je weet dat het bestaat. En dat het groter is dan je eigenlijk durft te vermoeden. De missie van Terre des Homme was dit probleem aantonen en pedofielen ontmaskeren.

Sweetie
In het diepste geheim heeft een groep mensen zich in verschillende chatrooms op internet uitgegeven als een 10-jarig Filipijns meisje, genaamd Sweetie. Achter elkaar zochten mannen contact met haar. Binnen 10 weken had het team van Terre des Hommes duizend pedofielen geïdentificeerd.

Levensecht
Als je het filmpje bekijkt, Sweetie lijkt levensecht. Ze is echter volledig computer geanimeerd. Een ietwat verzachtende omstandigheid, maar het resultaat blijft shocking. Ik vind het een enorm goede actie, al zijn de meningen daarover verdeeld. Wat mij betreft mogen de mensen die dit doen levenslang het woord 'pedo' met watervaste stift op hun voorhoofd hebben staan. Dat de aanpak van Terre des Homme als uitlokking wordt gezien door sommigen is mijns inziens onbegrijpelijk. Maar oordeel vooral zelf.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief