Case: stunt Cath Kidston is makkelijk maar social media lui

Blog
PR
Mary-Grace van Leeuwen
10-12-2013


London, 05 december 2013. Geen uittocht van Sinterklaas en zijn pieterbazen, maar een immens fleurig en kleurig cadeau voor het Marble Arch monument. Niet wat vroeg van de Kerstman? Juist niet, precies op tijd zou ik zeggen. Want deze actie gaat om de opening van een Engelse moderne vintage winkel, namelijk: de grootste Cath Kidston ter wereld op Piccadilly. Laat die kerstinkopen maar beginnen! 

Cath Kidston, nu een Engelse dame van 54, opende 20 jaar geleden eenzelfde winkel maar dan in miniformaat. Je moet ervan houden, maar de polka dots, vrolijke prints en andere uitgesproken designs zijn niet te missen. Vooral in Engeland een begrip in vele huis- en slaapkamers.

Terwijl voorbijgangers vol bewondering naar het megacadeau kijken, rijden er verschillende taxi's gehuld in dezelfde typische Cath Kidston-print uit het pakket. Klaar om iedereen uit het centrum (zone 1 en 2) een week lang gratis af te zetten bij de nieuwe winkel. En als dat nog niet genoeg is krijg je in de taxi een voucher met 20% korting die je op dezelfde dag in de winkel kunt besteden. Zelfs omliggende straten waren met graffiti bespoten in een van de klassieke ontwerpen van het merk.

Simpele stunt
Wat heb je nodig voor deze stunt: een uitklapbare doos, kerstkoor, nep sneeuw, paar taxi's, shop liefhebbers en natuurlijk de nodige pr om het kenbaar te maken, maar c'est tout! Ok, misschien een beetje kort door de bocht, maar heel ingewikkeld is de stunt niet. Meer heb je toch ook niet nodig voor een aankondiging als deze! Hoe vrolijk en leuk zijn onderstaande beelden niet? Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken met deze case is dat het tegenwoordig lijkt alsof alles over de top moet zijn wil het impact hebben. Dit voorbeeld laat maar weer eens zien dat je ook door dichtbij jezelf te blijven een te gekke aankondiging kunt neerzetten.

Simpel succes?
Toch is daar niet alles mee gezegd. Het concept is leuk bedacht en aan het filmpje te zien liep het best storm. Exacte verkoopcijfers van deze eerste dagen heb ik niet kunnen vinden, maar als je kijkt naar de social media buzz is deze niet al te groot. Gedacht is waarschijnlijk: we nemen alles op, we monteren het en zetten het dan online en klaar. Oei! Dat is wel een minpuntje, want het seeden van de stunt begint eigenlijk nu pas. Het YouTube filmpje is slechts 378 keer bekeken en op Instagram is de foto maar 1.516 keer geliked. Een andere verklaring hiervoor kan zijn dat Cath Kidston een Brits merk is wat bijvoorbeeld in Nederland nauwelijks bekendheid geniet. We hebben het hier wel over Cath Kidston. Juist, het is ook geen Harrods. Toch, als je kijkt naar het artikel van Dailymail heeft de stunt alle ingrediënten voor succes, want niet voor niets is deze 647 keer gedeeld en zijn er 82 reacties geplaatst.

Een slimme stunt dus, omdat het voor de doelgroep (de Britten zelf) des te herkenbaar is. Is social media buzz dan persé belangrijk? Ik denk het (nog) niet. Wat juist slim is aan deze stunt is de locatie van het 3 verdieping tellende pand. Pal op Piccadilly, tegenover Royal Academy en tegen The Ritz aan, de normaliter saaie zwarte taxi's nu gehuld in kleurige prints en juist de eenvoud van de stunt. Ook hier geldt weer, blijf dicht bij jezelf/merk. Dat is soms beter dan helemaal over de top gaan.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief