Case: Unicef's #nonamematch, klein budget, grote impact

Blog
PR
Marlous Westra
02-06-2013


In Paraguay is van een op de vier kinderen onder de een jaar nooit officieel aangifte gedaan. 24% van alle kinderen is niet geregistreerd. Dit betekent dat zij niet worden gezien als een bestaand persoon, ze hebben geen identiteit en daardoor geen eerlijke toekomst.

Klein budget, meer creativiteit
Unicef wilde dit onderwerp in aanloop naar de verkiezingen op de politieke en publieke agenda's zetten. Maar hoe bereik je nou de meest invloedrijke politici in je land en zoveel mogelijk mensen met een budget van slechts 5000 dollar? Natuurlijk staat een groot budget niet garant voor een impactvolle campagne. Zeker niet. Collega Jos benadrukte dit wederom in zijn laatste blog. Vaak zorgt een klein budget juist voor meer creativiteit. Zo ook hier.

Groot bereik
Het is op het eerste gezicht misschien wat vergezocht, maar wat bindt iedereen in een bepaald land? Waarover kan iedereen meepraten de volgende middag aan de lunchtafel? Juist ja, sport. En dan vooral voetbal. Zelfs wij vrouwen babbelen over het algemeen nog wel een aardig riedeltje mee als Nederland tegen Duitsland heeft gespeeld. En wat hier Nederland - Duitsland is, is daar Paraguay - Uruguay.

Verwarring en oplettendheid
Wat Unicef deed, was in al zijn simpelheid te gek. Tijdens de eerste paar minuten van de wedstrijd, die werd uitgezonden door de twee meest populaire televisieomroepen en te beluisteren was op maar liefst vier radiostations, deden de presentatoren verslag zonder de namen van de spelers te noemen. Een vreemde gewaarwording, die onmiddellijk resulteerde in verwarring en een oplettende kijker/luisteraar.

Na een paar minuten volgde de uitleg:"Like these players, we all need a name and nationality. In Paraguay, before the year, 1 of 4 children is not enrolled in the civil registration. What does your candidate think about that? Ask him."

Onderwerp op de politieke agenda
Het aanspreken van een massapubliek heeft voor dit doel het gewenste resultaat gehad. Het allerbelangrijkste: de boodschap is overgekomen bij de politici die in de race waren voor het presidentschap en elk van hen heeft het onderwerp op de agenda gezet met de toezegging de benodigde acties te ondernemen. Met slechts 5000 dollar heeft deze campagne daarnaast ruim 4 miljoen Paraguayanen bereikt (van de 7 miljoen totaal).

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief