Case: verwarrende grachtenstunt met ijsbeer

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
27-08-2013
Beeld het je even in. Een ijsbeer varend in een bootje over de Amsterdamse grachten. Vrolijk begeleid door een klein orkest. Omstanders keken vreemd op toen ze dit tafereeltje voorbij zagen varen.  Maar waarom voer er plotseling een beer over de grachten? Écht antwoord op die vraag bleef lang uit. Was dit een serieuze actie of een stunt?

Cadeau voor Shell
Toen het bootje door de grachten voer, wist nog niemand er het zijne van. Het enige dat we zagen was:  een ijsbeer, in een kooi, op een kleine boot, met een fanfarebandje dat gezellige deuntjes speelde. De Amsterdamse nieuwszender AT5 kreeg onderstaande foto opgestuurd.

Toen dook onderstaand filmpje op waarin het Russische energiebedrijf Gazprom uitlegt de beer cadeau te doen aan Nederland, als dank voor de samenwerking met Shell. Omdat de twee samen in het Noordpoolgebied willen boren naar olie vonden de Russen een geschenk wel op zijn plaats. En dan geef je een ijsbeer -  maar natuurlijk!

Dat zal toch niet?
Alsof het gegeven nog niet vreemd genoeg is dat je als megavervuilende organisatie een ijsbeer redt en die cadeau doet aan ons Nederlandse Artis, roepen ook het filmpje en de bizarre website zonder twijfel het gevoel van een stunt op. Maar dan rijst de vraag: wie zit erachter de stunt? Is dat Gazprom? Is het Shell?  Het zou veel logischer zijn dat een milieuorganisatie een actie als deze opzet. NRC vond het ook een vaag verhaal en is verder in de ijsberenzaak gedoken.

Wil de eigenaar van de ijsbeer zich melden bij de balie..
NRC probeerde Artis, Shell, Gazprom en Greenpeace Nederland. Greenpeace Nederland voert momenteel ook campagne tegen de boringen op de Noordpool, dus dat zou een logische haak zijn. Maar nee, ook hun naam was haas.

Na een paar dagen volgt het verlossende antwoord:"Our polar bear circus was absolutely insane, but not half as insane as Gazprom and Shell's Arctic deal. They want to exploit melting sea ice to drill for more oil. Shell screwed up badly in Alaska last year, so they're taking advantage of Russia's weaker regulations to take huge risks over there instead."

- James Turner, Greenpeace International.

Schot in de roos of het doel voorbij?
Goed. Het antwoord op de vraag is gegeven. Greenpeace International heeft haar statement afgegeven en de stunt geclaimd. En de beer? Die was niet echt. Het was een berenkostuum.

Zoals Greenpeace zegt, is niet de ijsbeerstunt het meest bizarre aan dit verhaal, maar het feit dat Shell en Gazprom de wereld ervan hebben weten te overtuigen dat ze kunnen boren op de Noordpool, maar  "niet verantwoordelijk zijn voor de instorting van onze ecosystemen" (bron NRC). Dat is een heldere boodschap. Achteraf. Want de vraag die bij mij opkomt na deze stunt: Bij wie van de omstanders die zo verbaasd opkeken toen ze de ijsbeer langs zagen varen, is dit antwoord terecht gekomen? Persoonlijk denk ik niet dat de boodschap die Greenpeace over de bühne heeft willen brengen, dáár is aangekomen. Zoveel werk, tijd, energie. Een schot in de roos of zijn doel voorbij geschoten?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief