Case: Why bring a child into this world?

Blog
PR
Mary-Grace van Leeuwen
28-11-2013


Vorige week ontving ik een, op het eerste oog, heel 'droog' mailtje. In de subject stond: 'filmpje'. De inhoud van de mail was verder helemaal leeg. Niet gek hoor, want de afzender was mijn 3 jaar jongere broer(tje) en die is gewoon straight to the point. Ik klik op de link en wordt dan meegenomen in de ontroerende 'ah-oeh-zielig-touching-wat erg-en tegelijkertijd ook wel mooie' nieuwe campagne van Unilever, genaamd 'Project Sunlight'.

Ik ben niet snel stil te krijgen, maar na deze 4 minuten durend 'filmpje' was ik toch even heel stil. Maar waarom eigenlijk? Misschien omdat ik zelf zwanger ben? En waarom stuurt mijn broertje precies dit filmpje door? Is dit een waarschuwing ofzo? Genoeg vragen, maar wat houdt 'Project Sunlight' nu precies in? Ik ging op zoek naar het verhaal erachter.

Project Sunlight
'Project Sunlight' is de nieuwe wereldwijde corporate campagne van Unilever en is vorige week op Universal's Children Day met een ontroerend filmpje van start gegaan. De multinational wil met deze campagne zijn focus op duurzaamheid communiceren en miljoenen mensen stimuleren een duurzamere leefstijl  aan te nemen.

Why bring a child into this world?
In het filmpje volgen we een aantal stellen die voor het eerst een kindje verwachten. Op een tv in een lege kamer zien zij de verschrikkingen van deze wereld, denk aan oorlogen en armoede. Dan komt de vraag: why bring a child into this world? Boem... die komt wel binnen. Maar deze wordt meteen beantwoord met mooie beelden van gelukkige kinderen die met schoon water spelen en ziektes overwonnen hebben door de verbeterde gezondheidszorg. De bijna ouders zijn lamgeslagen.

Logisch, want juist in deze periode zijn zij het meest kwetsbaar, slaat de onzekerheid toe en zijn 'wij' zwangere vrouwen natuurlijk hartstikke hormonaal. En dat is precies wat me in dit filmpje een beetje tegenstaat. Ik kan niets anders zeggen dan dat het filmpje als een bom binnenkomt. Dat mailtje was toch niet zo heel 'droog'. Tegelijkertijd zijn 'wij' nu ook wel hele makkelijke targets en heb ik ergens het gevoel dat 'onze' gevoelens met dit filmpje gemanipuleerd worden. Juist door al die schattige en zielige kindjes te tonen om een betere wereld te promoten. Want zeg nou zelf, zo wordt de massa toch altijd voor de  gek gehouden. Zielige diertjes en baby's.

Aan de andere kant, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Unilever, zijn kinderen een bepalende factor om ouders tot een duurzamere leefstijl te bewegen en gedragsveranderingen te bereiken: "9 out of 10 parents say children's natural optimism and enthusiasm inspires them to make the world a better place, and 7 out of 10 parents say their main motivation for wanting to live in a greener way is their children's future. The research also shows that there are key child-related moments, particularly around the birth of a first child, when people are more open to changes in their own behaviours and lifestyles". Hm... vooralsnog kan ik hier niets over zeggen. Dat moet over een paar maanden blijken.

2,4 miljoen
Met nu al 2,4 miljoen views op de teller loopt het hard, maar voor dit soort veranderingen is natuurlijk veel meer nodig. Maar wie beter dan Unilever kan dit project gestart hebben? Je moet ergens beginnen en of dat nou de duurzame producten van Unilever zijn of via een andere manier. Ik vind het een goed initiatief dat het bewustzijn van een betere wereld weer op de kaart is gezet. Het klinkt o zo cliché, maar ook hier geldt: een beter milieu begint bij jezelf!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief