Cases die écht niet kunnen

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
18-07-2013
Reclame, marketing, pr. In meer of mindere mate kost het allemaal geld. Voordat je als organisatie een aanzienlijk bedrag neertelt voor een campagne, ga ik er vanuit dat je als merk én als bureau goed nadenkt over het doel, de boodschap en de tone of voice van de actie. Toch gaan er campagnes live waarvan je denkt: heeft hier überhaupt iemand over nagedacht?

Reebok: bedrieg je vriendin...
Stel, je loopt de kleedkamer van de sportschool binnen en daar hangt een advertentie met de tekst: 'Cheat on your girlfriend, not your workout'. Wat denk je dan?

Uiteraard snappen we dat Reebok graag wil dat iedereen sport (het liefst op Reeboks) maar of dit de manier is? Met dit soort uitingen vraag je je toch af, of iemand daar überhaupt écht over nagedacht heeft? Persoonlijk begrijp ik niet dat deze uiting voorbij de drukker is gekomen. En al zijn de reclameposters alleen in Duitsland verspreid, zoals vaak met controversiele campagnes, kreeg ook deze reclame via social media wereldwijde bekendheid. Niet verrassend dat de campagne in rap tempo werd teruggetrokken en Reebok zijn excuses maakte."Vreemdgaan is nooit goed" -  Reebok

Pepsi: Mountain Dew
Heb jij dit filmpje gezien? Het filmpje is namelijk ongeveer net zo snel van het internet verwijderd als dat het geplaatst is, maar in dit YouTube-filmpje (uitzending van ABC-nieuws) komen er nog screenshots voorbij.

Dit is echt zo'n filmpje waarvan je je afvraagt hoe deze in hemelsnaam is goedgekeurd. De commercial in het kort: Stereotiepe zwarte mannen in de line-up. De geit bedreigt het blanke slachtoffer  met een slang-accent ('Ya better not snitch on a playa') en het lijkt geweld tegen vrouwen te bagatelliseren. De reclame wordt ook wel 'de meest racistische reclame ooit' genoemd. Uiteraard is de campagne-uiting teruggetrokken en heeft Pepsi zijn excuses aangeboden."Het was nooit de bedoeling mensen te kwetsen" - Pepsi

Ford: bunga bunga in de achterbak
Dan ben je Ford en neem je een (Indiaas) bureau in de hand om een advertentie te maken. Zonder goedkeuring van de organisatie, plaatst het bureau onderstaande advertentie met de slogan: 'Laat je zorgen achter met de extra grote achterbak van de Ford Figo.'

Deze advertentie is dan ook niet voor commerciele doeleinden gebruikt, maar heeft logischerwijs wel voor veel ophef gezorgd. Het Indiase bureau heeft spijt betuigd en Ford Motors heeft excuses gemaakt voor de advertentie die uiteraard in strijd zijn met de normen en waarden van het bedrijf.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief