Challenger Brands in de wereld van PR

Blog
PR Klaagmuur
Marcel Withoos
02-12-2015
Sinds kort is de traditie van de PR-Klaagmuur terug op de woensdag, maar om de afwisseling erin te houden (we werken niet voor niets bij een PR-bureau...) gaan we ook andere series terug laten komen voor een goede break in de week! Naast  journalisten, bloggers en andere influentials willen wij ook graag het perspectief van klanten, merken en bedrijven laten zien. Waarom? Omdat andere inzichten ons kunnen verrijken en een nieuw licht op ons vak kunnen schijnen, en we zo onze kennis van het vak verbreden.

Challenger brands
De nieuwe serie voor de Coopr-blog waar we mee bezig zijn, gaat dan ook over challenger brands. Daarvoor willen we PR-, marketing-, brand- en communicatieprofessionals gaan interviewen over het merk waarvoor zij werken en waarom het een challenger brand is. Want een online zoektocht leert al snel dat er geen eenduidige definitie is. En dus begint het te jeuken, en willen we vragen gaan stellen... 'Wat is een challenger brand?', 'Hoe gaat een challenger brand te werk?' en 'Moet er anders gecommuniceerd worden voor een challenger brand dan voor een meer gevestigd merk?'. Dat is slechts een greep uit de vragen die we hebben en waar we in de blogserie op in gaan.

Hoewel de term challenger brand bij iedereen wel een belletje doet rinkelen, hadden de Coopr-mensen toch wat uiteenlopende en verschillende definities. Op zoek naar een definitie waarmee we bij Coopr aan de slag gaan dus, en daarvoor combineren we een aantal definities met elkaar en maken we onze eigen definitie. Het uiteindelijke doel van de blogserie? Nog betere insights krijgen over challenger brands en welke PR- en communicatiestrategie- en campagnes zij inzetten om tegen de grote Goliaths op te boksen.  

De markt in beweging
Een challenger brand kan op veel manieren gedefinieerd worden, en alle manieren zijn vrij voor interpretatie en hebben er iets inzitten waar wij ons in kunnen vinden. Er zijn ook verschillende artikelen te vinden waarin gezegd wordt dat alle merken voortaan gedrag van een challenger brand vertonen. Maar de beste definitie die we hebben gevonden, luidt:

'Being a challenger brand usually necessitates starting small, yet the endgame is ultimately to outshine the established players' van The Guardian.

Een logische definitie, waaruit blijkt dat het inderdaad om kleinere merken gaat die de gevestigde merken willen uitdagen om de toppositie in de markt en zich willen meten met de grote merken. Een mooie uitdaging, en zeker geen makkelijke. Want op welk gebied willen zij eigenlijk marktleider zijn? Qua consumentenervaringen of puur op het gebied van sales en omzet? En hoe kan een merk zich met minder budget en minder naamsbekendheid toch onderscheiden van andere spelers in de markt en de rest voorbij denderen op weg naar de top? Doen zij dat door naar de top te klimmen met de grootste omzet of door de markt in beweging te brengen?

Onze eigen definitie komt dan op het volgende neer: 'Een onbekender, kleiner merk dat de markt op zo'n manier in beweging brengt dat zij zichzelf onderscheiden van de rest (en het nummer 1 merk worden.' De focus ligt dus niet per definitie op de markt zelf of het hebben van een bepaald marktaandeel, maar op de manier hoe een merk binnen de markt te werk gaat en deze weet te beïnvloeden en bewegen. Dat is wat een merk kan onderscheiden en dat kan uiteindelijk ook teruggezien worden in de cijfers. Maar deze definitie wordt vast nog aangescherpt naarmate we meer interviews afnemen en meer informatie verzamelen. Work in progress dus.

Het uitdagen van een merk, een vak apart
Uitdagen, daar houden we van. Dat doen we dagelijks bij de merken waarvoor we werken (of pitchen) door hen bijvoorbeeld kritische vragen te stellen over doelstellingen, doelgroepen, marktpositie en hoe zij hun toekomst zien. Waarmee onderscheiden zij zich van andere merken? Is dat de kwaliteit van de producten of diensten die zij leveren, of de consumentenervaring die zij bieden? Hebben ze een mooi en bijzonder verhaal om te vertellen of willen ze gewoon meer verkopen dan hun concurrenten? En hoe gaan ze te werk om dat te verwezenlijken? Zien zij zichzelf überhaupt als challenger brand of vinden ze dit een term die niet op hen van toepassing is?

In de blogserie gaan we op zoek naar de antwoorden op alle vragen die wij nog hebben over challenger brands, maar dat kunnen we niet alleen. We hebben al wat mooie namen in gedachten om interviews mee te doen, zowel klanten als niet-klanten. Werk jij voor een merk dat zichzelf als challenger brand ziet of profileert en wil je meewerken? Of heb je vragen over of voor challenger brands die je altijd al hebt willen stellen? Pak je kans en neemt contact met ons op door te mailen naar shelly@coopr.nl of marcel@coopr.nl.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief