Challenger Brands: PR / Marketing Manager Dimitry Vleugel over Huawei / Honor

Huawei is een Chinees bedrijf dat in 1987 is opgericht. Met een breed aanbod aan producten en services richt het bedrijf zich volledig op de telecommunicatiemarkt in Nederland en ruim 170 andere landen. Wereldwijd begonnen ze met een focus op de zakelijke markt, zoals het leveren van complete telecommunicatienetwerken zoals 4G, maar dit is over de jaren heen steeds verder uitgebouwd. In 2015 werd al één derde van de omzet behaald met de verkoop van diensten en producten als tablets, smartphones en mobiel internet, en dat maakt Huawei de grote challenger van merken als Apple en Samsung. Dat doen ze onder andere met het smartphonemerk Honor. Deze week spreken we Dimitry Vleugel, Marketing Manager bij Honor en PR Manager bij Huawei Nederland, over het bedrijf en hoe zij de markt uitdagen en in beweging brengen.

1. In eerste instantie richtte Huawei zich op de zakelijke markt, maar later ook op de consumentenmarkt. Welke veranderingen heeft deze stap voor Huawei en op de markt teweeg gebracht?
Het was bij Huawei een vrij logisch gevolg van de richting die ze opgingen. Men produceerde al telefoons die onder andere merknamen werden verkocht (o.a. T-Mobile) en dan is de stap naar een eigen merk niet zo heel groot meer. Daarnaast verkocht men natuurlijk ook al miljoenen dongles die bijvoorbeeld via Vodafone bij vele honderdduizenden Europeanen terecht zijn gekomen.
Ook vanuit de kennis en techniek is het een logisch gevolg. Wanneer je het hele carrier-verhaal en dergelijke onder de knie hebt, is de stap naar de volgende etage in de ‘chain’, namelijk de toestellen, niet zo groot meer.

2. Wij zien jullie als challenger brand, hoe zie je dat zelf en wie daag je precies uit?
Je kunt dat op verschillende manieren opvatten. Ten eerste wordt de markt momenteel gedomineerd door twee spelers en dat is geen geheim. Beiden nemen een groot deel van de markt voor hun rekening. Huawei is hier de grote uitdager. We hebben in een korte tijd al een flink marktaandeel bereikt. Met de positie die we de afgelopen jaren hebben verworven, dagen we nu de twee koplopers uit.
Je kunt ook challenger zijn in of door de manier waarop je werkt natuurlijk. Huawei is geen bedrijf zoals alle andere bedrijven – wij doen dingen anders. In de nieuwe P9 hebben we de dubbele camera en de samenwerking met Leica geïntroduceerd bijvoorbeeld.
Daarnaast werkt meer dan 30% van de werknemers van Huawei in Research & Development en besteden we 10% van onze revenue direct aan R&D. Hiermee kunnen we snel nieuwe en innovatieve technieken ontwikkelen om ze daarna in onze producten te verwerken.

3. Tegen welke obstakels zijn jullie bij het uitdagen van de Nederlandse markt aangelopen?
Elke markt heeft zijn uitdagingen. Als nieuwkomer is het geen ‘walk in the parc’ om een substantieel marktaandeel te verwerven. Nederland is geen groot land en loopt voor op veel andere Europese landen wanneer het gaat om het accepteren van nieuwe technieken.
Consumenten stappen daarbij ook niet graag over: je bent tevreden met iets, dus waarom zou je dan iets anders nemen?
Als nieuwkomer moet je de consument een reden geven om voor jou te kiezen. Dat was in het begin voornamelijk de prijs in combinatie met de goede kwaliteit, maar toch ook de innovatie. We hebben het merk doorontwikkeld en we zien nu dat we ons als “Affordable premium” positioneren. Met Huawei haal je een bijzonder device in huis waarin design, techniek en innovatie samenkomen.

4. Met welke campagne hebben jullie het verschil gemaakt in de markt?
Ik kan niet één specifieke campagne noemen omdat elke campagne een onderdeel is van het grote geheel. Maar ik moet zeggen dat de “Smartphone of the Year” (P8) campagne erg succesvol was. Met de P8 hadden we wederom een Eisa award gewonnen en de zin “Smartphone of the Year” werd door de vele herhalingen een soort mantra.

5. Wat is jullie huidige marktaandeel en wat zijn jullie verdere plannen voor Huawei?
Marktaandeel is moeilijk te zeggen maar we zijn ten opzichte van vorig jaar verdubbeld en zijn nu de onbetwiste nummer drie in de markt. En zoals het hoort bij een challenger brand is dat niet waarvoor we gaan. We hebben de merken voor ons in het vizier en doen er alles aan om ze te passeren.
Over nieuwe producten kan ik vanzelfsprekend niets zeggen maar over het merk wel. De komende tijd gaan we ons naast de producten ook concentreren op het neerzetten van het merk. We willen graag dat de consument ziet wat we allemaal kunnen en doen. Huawei is niet alleen mooie mobieltjes maar ook de techniek daarachter. T-Mobile is bijvoorbeeld verkozen tot beste 4G netwerk in Nederland en dit netwerk draait op Huawei technologie. Dit verhaal willen we graag vertellen om te laten zien dat we een serieus merk zijn, met de consument hoog in het vaandel en daarbij nog een grote focus op innovatie…

Dimitry, bedankt voor jouw antwoorden en heel veel succes met het veroveren van de nummer 1 positie in Nederland met Huawei!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!