Claim je thema in de media

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
03-08-2011

Vast aanspreekpunt voor media over een specifiek onderwerp. Dat willen we allemaal, maar is slechts voor weinigen weggelegd. Vaak is het toch een kwestie van een plek in de media veroveren in plaats van dat de media haar weg wel naar jou vindt. Enerzijds heeft dit natuurlijk te maken met de beperkte ruimte in de media en de journalistieke onafhankelijkheid, maar ook met het feit dat slechts een beperkt aantal bedrijven PR structureel en consequent inzet om een bepaalde positie te claimen.


Lange adem, maar wel met succes
Hard nieuws is 'makkelijk' communiceren. Er is een duidelijk moment met een kop en een staart en het nieuws is duidelijk. Mooi persbericht maken en uitzetten naar relevante media. Dit soort momenten zijn er alleen niet wekelijks of zelfs maandelijks. Veel organisaties zijn in de tussenliggende periode stil. Zonde. Want ook in periodes dat er geen hard nieuws is, is er zeker nieuws aanwezig. Dit vraagt alleen om een andere aanpak en een ander mindset. Een duidelijke visie en mening durven hebben. Laten zien dat er binnen de organisatie de juiste expertise aanwezig is om overkoepelend naar het vakgebied te kijken en vroegtijdig trends te signaleren. Zonder hier direct zelf baat bij te hebben, maar wel door de kop boven het maaiveld uit te steken. Niet alleen in de traditionele media, maar ook in de vorm van blogs, columns en social media. Een duidelijke positionering vraagt om een lange adem en doorzettingsvermogen, dat bereik je niet met één berichtje in de Telegraaf of het FD.

Specialisatie
Dit betekent niet dat je overal maar van alles over moet roepen of vinden, maar door heel duidelijk de momenten en onderwerpen te kiezen. Vanuit de specialisatie van de organisatie, een bepaald onderwerp claimen om over te communiceren. Generalisten zijn er veel, echte specialisten met een duidelijke visie veel minder. Sluit je hiermee bepaalde diensten niet uit? Vast en zeker. Dit hoeft alleen helemaal niet erg te zijn. Hierdoor kan een organisatie zich namelijk juist onderscheidend positioneren en ook profileren. Bovendien is het natuurlijk niet zo dat er over ander thema's niet gecommuniceerd kan worden, dat ene thema is alleen de rode draad van de PR strategie.

Timing & relevantie
Relevantie van de boodschap staat natuurlijk op nummer 1 om ook maar in het kleinste plaatselijke suffertje te worden opgepakt. Laat staan in de landelijke- of vakmedia. Timing is echter ook niet onbelangrijk. Zo is Interpolis standaard in de media na noodweer. Wil een journalist hier als eerste over schrijven, dan weet hij inmiddels wel waar hij moet zijn om de gewenste cijfers boven tafel te krijgen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief