Communicado, kijk over je eigen discipline heen!

Blog
Opinie
Jos Govaart
27-06-2016
Binnen ons bureau hebben we het zo nu en dan over de positie van "de vertrouwde adviseur". Volgens sommigen hét streven in een klantrelatie. Wat er mee bedoeld wordt? Je opdrachtgever vertrouwt je meer toe dan de vraag waar je ooit voor ingehuurd bent. Hoe je daar komt? Uiteraard door het werk waarvoor je bent ingehuurd goed te doen. Door integer te zijn, door er te zijn op die momenten dat het er echt toe doet. Maar ook, en daar ben ik steeds meer van overtuigd, over de grenzen van je eigen vakgebied heen te kijken.

Bureaus stellen voor waar ze geld aan verdienen
Van de week had ik nog iemand aan de lijn die klaagde over een reclamebureau. "Ze kwamen met allerlei dure concepten aan en ideeën voor commercials terwijl er nauwelijks een goed gesprek geweest was om elkaar te begrijpen" . Elk vogeltje zingt zoals ie gebekt is. En dus stelt elk bureau voor wat logisch is om voor te stellen en waar dus geld aan verdiend wordt. Ik hoop dat mensen die bij ons werken zich vrijer dan dat voelen. Tegelijkertijd weet ik ook dat dat een stuk makkelijker gezegd is dan gedaan. Wanneer je zelf aan het stuur zit van een onderneming als de onze dan is het makkelijker om dat soort keuzes te maken.

Over eigen disciplines kijken, wat is dat dan?
Over die eigen disciplines kijken, silos doorbreken. Het klinkt in de theorie allemaal zo mooi. Maar uiteindelijk zijn alle bureaus ook met hun eigen positieve balans bezig. Dat is een soort instant bevrediging. Eten bij de McDonalds. Je denkt dat je er zin in hebt. Todat je het aan het eten bent. Dan valt het toch weer tegen. Hetzelfde geldt voor het uitvoeren van werk waarvan je vooraf al wel aanvoelt dat het niet helemaal klopt. Dat zowel het probleem als de oplossing veel meer zit op andere terreinen zoals productontwikkeling, klantenservice, interne communicatie of cultuur. Of dichter bij huis. Eerder in advertising dan in een consistente earned media aanpak. Wat als er op heel korte termijn een enorme impuls gegeven moet worden aan naamsbekendheid. Of wat als de keiharde doelstelling sales is. Dan ga je er met alleen Public Relations niet komen.

Wij moeten zorgen voor de geloofwaardige laag, de onderstroom, de activatie van specifieke doelgroepen. Als je de massa veel wil bereiken dan zijn andere disciplines aan zit. Ik vind dat het onze rol bij klanten moet zijn om een probleem/vraag altijd van diverse kanten te bekijken. En als een advies eens een keer betekent dat we minder omzet hebben, dan krijgen we dat op een later moment wel weer een keer terug. Eerlijk duurt het langst is niet voor niets een spreekwoord geworden.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief