Conflicting Accounts: de voors en tegens

Blog
Opinie
Jos Govaart
19-05-2014
Zolang er pr- en reclamebureaus zijn bestaat het "gevaar" van conflicting accounts. Stel: je werkt voor BMW, dan ga je niet voor Audi werken. Maar stel je werkt voor Renault, Mazda, Volkswagen en Opel, dan ben je ineens specialist. Steeds meer bureaus richten labels op om "conflicting accounts" te servicen. Mijn eerste gedachte: Wat een poppenkast. Maar misschien ligt het wel iets genuanceerder. Even een aantal argumenten op een rij om wél, of juist niet,  een conflicting account toe te staan als "zittende klant".

De voordelen van een conflicting account
MarktkennisEen bureau dat zich specialiseert (vanaf 3 accounts J ) kan meer kennis en middelen aanwenden om écht alles van de branche af te weten.

Financiële stabiliteitInvesteren in de groei van je bureau is goed voor de continuïteit van het bureau. En dus kan het bureau meer investeren in kennis, kunde en tooling om jou als klant nog beter te servicen.

Vertrouwde (media)bronOp het moment dat je als bureau als branchespecialist bekend staat zullen media je nog vaker vinden als vertrouwde mediabron. Daar profiteren zowel bestaande als nieuwe accounts van.

Wel in dezelfde categorie, geen concurrentenStel, je werkt voor Calvé Pindakaas, een mooi product onder de vlag van Unilever. Waarom zou je dan niet voor Pampers mogen werken van Procter en Gamble? De andere grote Fast Mover gigant. Lijkt mij geen enkel probleem. Bedrijven die hier spastisch over doen snappen niet hoe een bureau zijn geld moet verdienen.

Bureau op scherp houdenHet klinkt gek. Maar misschien is het toestaan van conflicting accounts wel een ideale manier om je bureau op scherp te houden. Ze zullen er alles aan doen om de schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan.

De nadelen van een conflicting account
Twee marktleiders kunnen nietWij kregen onlangs een Audi-BMW vraag voorgeschoteld. De bestaande klant vertelt ons veel. We weten sommige bedrijfstrategische overwegingen en beslissingen die bepalend zijn voor de branche waarin zij actief zijn. In zo'n geval weet je direct: Dit kan niet. Zelfs niet wanneer je met een totaal ander team of met een ander label gaat werken. Dat noem ik wel echt een conflict of interest.

Chantabel zijn is niet handigStel, je hebt voor beide accounts geheimhoudingsverklaringen getekend. Dan opeens komt klant X met een nieuwe propositie op de proppen waar ze heilig in geloven. Van klant Y weet je dat ze al zwaar ver in voorbereiding zijn met iets soortgelijks. Wat dan? Je kan onbedoeld chantabel worden. Dat is geen handige uitgangspositie.

Je wil betrokken blijvenEen klant die weet dat jij voor de grote concurrent werkt, zal toch aarzelen om sommige informatie met je te delen. Misschien niet eens heel bewust. Maar het speelt ongetwijfeld een rol.

Mijn conclusie is dat de situatie zeer bepalend is voor hoe je er als klant of bureau mee moet omgaan. Wees vooral reeel. Een lijst met 20-30 partijen waar je niet voor mag werken is niet van deze tijd. Misschien is het een goed idee om bij de aanvang van een samenwerking met een nieuwe klant te vragen naar 3 merken waarvan de klant liever geen samenwerking ziet. Dat is redelijk. Aparte labels? Ik denk niet dat wij het bij Coopr zelf zouden doen. Maar wat als alle klanten het op zichzelf prima vinden maar het volgens de kleine lettertjes niet mogen? Ach waarom niet. Maar ik blijf het een overbodige poppenkast vinden. Zet gewoon die krabbel als je elkaar wil. Echte liefde vindt elkaar wel.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief