Content en distributie: waar begin je?

Blog
Opinie
Noortje Kleijnen
09-06-2017
Een van de mooiste onderdelen van het ons vak vind ik het vertellen van verhalen, op wat voor manier dan ook. Nog mooier is het feit dat we dat steeds weer op een andere en nieuwe manier kunnen doen: we bellen de krant nog steeds, maar zoeken ook steeds vaker naar andere oplossingen. Een groot onderdeel daarvan is natuurlijk het paid, owned, rented en earned systeem. Hoewel dat earned-stuk vaak wel goed zit, wordt bij veel creatieve plannen de distributie nog wel eens 'vergeten'. En dat is zonde, want je content kan nog zo prachtig zijn: zonder publiek is er nog steeds niks verteld.

Denk vanuit je doelgroep
Trouwe lezers weten ondertussen wel dat we een tijdje terug aanwezig waren bij Content Marketing Fast Forward. Er werd daar heel veel gesproken over het denken vanuit je doelgroep. Hoe kan je ze helpen? Waar zitten zij op te wachten?  En daarbij is 1 vraag voor de distributie dus essentieel: waar bevindt mijn doelgroep zich? Dat zou eigenlijk je uitgangspunt moeten zijn. Omarm distributie al in de conceptfase, en denk niet vanuit kanalen ('we moeten iets met Facebook'), maar vanuit je doelgroep: waar zit die millennial die straks mijn product moet kopen?

Op de repeatknop
Een mooi startpunt dus, maar dan? Judith zei het in een eerder blog al: met de grote hoeveelheden content die nu geproduceerd wordt is het dringen geblazen. Een goede basis is daarom essentieel, dat zou ook hier moeten blijken. Wanneer de basis van je eigen kanalen goed is, kan je in gaan zetten op derde partijen. Waarbij je (uiteraard) dezelfde vraag blijft stellen als in fase 1: waar is mijn doelgroep? En natuurlijk heb je al in de conceptfase nagedacht over de kanalen die je gebruikt naast je eigen: zo niet, dan kan je nu weer terug naar de tekentafel. Je content moet immers geschikt zijn voor de kanalen die je gebruikt.

Key to succes?
Of deze 'van voren naar achteren' aanpak nu de gouden regel is? Vast niet. Bij iedere campagne zal ook dit een kwestie zijn van scherp en kritisch zijn in de conceptfase. Overzie je campagne, denk vooraf na over de uiteindelijke uitvoer en bedenk bij alles of je wel iets gaat communiceren wat jouw doelgroep wil horen. Niets zo irritant als een merk dat zichzelf vooral graag wil horen praten. En vergeet asjeblieft die verrekte distributie niet.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief