Content Marketing inspiratie van John Cleese

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
27-05-2015
John Cleese kennen veel mensen als acteur van legendarische films en series als Monty Python, Fawlty Towers en A Fish called Wanda. Wat minder mensen weten is dat hij één van de pioniers is op het gebied van viral content en al jaren een veelgevraagde spreker is over creativiteit. Om deze reden is hij aangesteld als de keynote speaker van Content Marketing World 2015. Een paar dagen geleden publiceerde de organisator - het Content Marketing Institute (CMI) - een slideshare met inspiratie als opwarmer voor het evenement in september.

Hierbij deel ik enkele observaties en adviezen van Mister Cleese himself voor content marketeers. Deze zijn niet alleen van toepassing op content marketing, maar op creativiteit in bredere zin. Of zoals de presentatie begint: "Telling people how to be creative is easy - it's only being it that is hard".
  • Iedereen kan leren om creatieve content te ontwikkelen
  • Goede content, is creatieve content. Het idee om hele wilde, gekke en creatieve content te ontwikkelen, kan echter ontmoedigend werken. Maar vrees niet! Volgens John Cleese is creativiteit geen talent - het is een manier van werken. Creativiteit is niet iets dat je wel of niet hebt en heeft niets te maken met het IQ. Iedereen kan met de juiste passie en mindset een modus vinden om creatieve content te ontwikkelen.
  • Een mix van open en gesloten denken is optimaal
  • John Cleese omschrijft twee manieren waarop mensen op het werk denken: open en gesloten. Termen die van toepassing zijn op 'open denken' zijn relaxed, communicatief, met neiging tot humor en speels. Dit zorgt ervoor dat natuurlijke creativiteit naar boven komt. Bij 'gesloten denken' horen termen als actief maar ongeduldig, gespannen en doelgericht. Creativiteit ontstaat niet in een gesloten modus. Om ideeën te organiseren en deze op de juiste manier te implementeren is het kunnen schakelen tussen open en gesloten denken echter essentieel. De beste creatieve werkers mixen beide stijlen afhankelijk van de fase in het creatieve proces. Een groot aantal wilde en gekke ideeën vormen het begin van creatieve content, het op de juiste manier implementeren van de content concepten is net zo belangrijk.
  • Het is makkelijker om creatief te zijn, als je met anderen kunt 'spelen'
  • Hoewel het voor organisaties heel prettig is als creatieve content door individuele spelers ontwikkeld kan worden, is het voor echt creatieve content prettig als dit met een team opgezet wordt. Bij een creatief team zijn functietitels en achtergrond niet van belang, het draait om de juiste chemie tussen mensen. Zo wordt creativiteit naar grotere hoogte gebracht.
  • Bepaalde omstandigheden stimuleren 'open denken'
    • De plek waarin je het creatieve denkproces plaats laat vinden: zorg voor zo min mogelijk afleiding en druk om te presteren. Creëer een oase van rust voor creativiteit.
    • De tijd die je jezelf geeft op die plaats is belangrijk: zorg dat je je afsluit van alle deadlines en andere drukke gedachten in je hoofd om ook echt die rust te ervaren.
    • Maar ook de tijd die je neemt om over een concept of oplossing na te denken is essentieel. Volgens Cleese is het belangrijk om zo lang mogelijk over een probleemstelling na te denken en je niet oncomfortabel te voelen bij het feit dat je de oplossing nog niet weet. Je onbewustzijn is op zo'n moment volop bezig en zo worden de meeste creatieve ideeën geboren.
    • Ook vertrouwen is belangrijk. Wees niet bang om fouten te maken. In een creatieve 'open' denkmodus bestaan fouten niet.
    • Humor brengt mensen het snelste van gesloten naar open denkmodus.
    Sommige tips zijn makkelijker gezegd dan gedaan. Andere zaken zijn wat beter te implementeren. Want eigenlijk bestaan er geen excuses: tijd en ruimte voor creativiteit moet je zelf creëren! Meer tips en inspiratie van John Cleese en andere creatieve innovators is te vinden in de Slideshare presentatie van het CMI.

     

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief