Contentcuratie: een slecht uitgevoerde hype?

Blog
Opinie
Jos Govaart
08-02-2012


Brian Solis had het tijdens An evening with Brian Solis in 2010 over "The rise of the curator".  Het probleem met content op sociale media was, zo stelde hij, dat er veel te veel is. Een selectie op basis van kwaliteit en vertrouwen zou datgene zijn waar iedereen behoefte aan had. In theorie had hij gelijk. In de praktijk werkt het maar zelden zo.

Heel mijn "social graph" cureert zich suf. Ik word om de oren geslagen met daily's en ik word gefaciliteerd door fantastische apps als Flipboard en Zite. Maar met echte curatie heeft het voor mij allemaal weinig te maken. Zo is ook het veelgeprezen Alltop.com meer aggregatie dan curatie wat mij betreft.

De Curator voegt de menselijke factor toe

Een curator in een museum kiest heel bewust en bewaakt heel nauwgezet wat er in het museum komt. Dat impliceert dat contentcuratie een tijdrovende klus is. En dat moet het ook zijn. Als je doel is om een kanaal cq medium te zijn waar mensen op vertrouwen, dan moet je daar tijd insteken.

Vinden van je niche

Stap 1 is wat mij betreft dat je je niche vindt waar je curator in wil zijn. De hele social media echoput twittert zich suf over social media, dus hoe interessant is het om de curator te zijn op het gebied van social? Alleen als je daarin je niche vindt. Measurement, creatieve campagnes, enzovoort. Een heel goed voorbeeld vind ik de blog van Gonnie Spijkstra. Een blog over inhakers met de sterke titel "Verse Reclame". Zij laat allerlei inhakers (haar thema) zien en voegt daar ook daadwerkelijk wat aan toe. Pluim voor Gonnie.

Bewerk je content

Schrijf je content altijd naar je doelgroep en niche toe. Vertel waarom de door jou geselecteerde doelgroep van belang is en vat kort samen voordat je doorlinkt. Collega Jody cureert bijvoorbeeld voor PrDaily.Eu. Ook een voorbeeld van aardige curatie voor de pr-industrie. Als Jody daar een artikel cureert dat over social media gaat, dan is het altijd met de gedachte in het achterhoofd dat het stukje interessant moet zijn voor de pr-professional. Dus storytelling via social ligt dan meer voor de hand dan 10 tips over hoe je op Facebook moet adverteren.

Bedenk een format

Zorg voor een herkenbaar format dat uniek is voor jou. Een paper.li is vast ook een herkenbaar format. Maar er zijn 133.000 andere mensen die ongeveer dezelfde Social Media Daily maken. Prima als het voor jezelf een manier is om content te lezen, voor anderen heeft dat allemaal niet zoveel waarde.

Doe net even iets meer

Als je in staat bent om goed te cureren dan weet je waarschijnlijk haarfijn welke mensen je content lezen en delen. Dan is de stap naar het zelf creëren van content nog maar klein.

Practice what you preach
Ik hoor graag van je wat je goede voorbeelden vindt. De beste voorbeelden cureer ik dan volgende week naar een nieuwe blogpost. Waarbij ik zelf ook mijn eigen favorieten deel. I have to practice what I preach!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief