Coopr Academy 2024: een duik in de wereld van PR

Blog
Coopr Nieuws
Sara Bremer
11-04-2024
We blikken terug op alweer een fantastische editie van de Coopr Academy. Voor de achtste keer op rij hebben we ons met veel enthousiasme ingezet voor dit initiatief, in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam. Een inspirerend en leerzaam traject waarin we studenten onderdompelen in de wereld van PR. Hoe wij dit ieder jaar opnieuw doen? In dit blogstuk geven we een kijkje in de keuken bij de organisatie van de Coopr Academy.
Diverse groep studenten
Het enthousiasme voor de Coopr Academy is ieder jaar weer groot. Uit de 46 aanmeldingen hebben wij zorgvuldig 10 Bachelor- en Master-studenten geselecteerd voor het Practical Honours Programme, afkomstig uit onder andere Azerbeidzjan, Jamaica, Kazachstan en Rusland. Hun studieachtergronden variëren van International Bachelor Communication and Media tot aan Master-programma's zoals Media & Creative Industries en Media, Culture & Society. Een diverse groep met een interessante mix van culturen en perspectieven. Bevorderlijk voor verfrissende ideeën en opvattingen.

Coopr Academy in het kort
De studenten die meedoen aan de Coopr Academy worden door een groep collega’s meegenomen in PR-branche door vijf interactieve sessies. Ieder jaar staat de Academy in het teken van een uitdagende PR-case die een van onze klanten voorlegt. Dit jaar was dat onze klant Primark. In groepjes van twee werken de studenten toe naar een eindpitch waarin zij hun PR-voorstel presenteren aan een jury, bestaande uit Erasmus Universiteit Rotterdam, Primark en natuurlijk Coopr.

PR-case Primark
Primark heeft de studenten dit jaar uitgedaagd om een creatief PR-voorstel te ontwikkelen voor een activatie tijdens de Amsterdam Fashion Week. Het doel was tweeledig: enerzijds om de boodschap te verspreiden dat trendy kleding betaalbaar kan zijn voor iedereen, anderzijds om de reputatie van Primark in de mode-industrie te versterken.

Hoe wij het leertraject insteken
Elke sessie is zorgvuldig opgezet om een goede combinatie van theorie en praktijk vast te pakken. In de sessies geven we praktijkvoorbeelden van bekende klanten of merken, bespreken we relevante cases, stimuleren we studenten om zelf na te denken, gaan we de interactie aan en leggen we zoveel mogelijk verbanden met Primark en het PR-vraagstuk voor de pitch.

In een periode van vijf weken zijn de volgende onderwerpen aan bod gekomen: Corporate PR, Brand PR, Strategy & Insights, Creativiteit, Media, Influencers en Pitch Perfect! Collega’s Dorieke en Mischa waren verantwoordelijk voor de sessie over creativiteit. Mischa, PR-consultant: ‘Leren doe je het beste door te doen. Mijn ervaring is dat je het beste leert hoe organisaties werken door praktijkervaring. Op deze manier kun je echt een vak leren. Door studenten bij de Coopr Academy een echte klantcase voor te leggen en ze in diverse sessies mee te nemen door de wereld van PR, kunnen we ze middels concrete voorbeelden iets bijbrengen wat ze direct kunnen toepassen in hun opdracht. Dat maakt de Coopr Academy tastbaar! Het was tof om te zien dat de studenten bepaalde punten uit onze sessie over creativiteit terug lieten komen in hun eindpitch.’

Tijdens het gehele traject begeleiden twee vaste mentoren de twee groepen. Dit jaar lag deze mooie opdracht bij collega’s Maxine en Lotte. Zij hebben ieder hun eigen groep zo goed mogelijk voorbereid op hun pitch met behulp van verschillende incheckmomenten. Lotte, Senior PR-Consultant, kijkt daar zeer positief op terug. ‘Wanneer je enthousiast bent over je werk wil je er het liefst de hele dag over praten. Kennis delen en studenten laten kennismaken met de wereld van PR voelt daarom als een cadeautje. De frisse en kritische blik die studenten hebben, gaven mij als mentor nieuwe inspiratie. Ik word ieder jaar verrast door de innovatieve ideeën en sterke pitches die beide groepen geven. Het is een eer om mentor te zijn, jonge mensen te begeleiden en Coopr-klanten te verrassen met gave plannen.’

Pitch time!
Tijdens de laatste sessie pitchen de twee groepen studenten hun creatieve ideeën aan de jury, bestaande uit Erasmus Universiteit Rotterdam, Primark en natuurlijk Coopr. Bij succesvolle afronding van het programma, krijgen de studenten een officiële aantekening op hun diploma en ontvangen ze allemaal een Coopr Academy certificaat. Ook dit jaar heeft iedere student de Coopr Academy goed afgerond. 

Christine Braun, Corporate Communications Manager van Primark NL, over de deelname van Primark aan de Coopr Academy: ‘Bij Primark geloven we sterk in het stimuleren van nieuw talent en het delen van kennis, binnen en buiten onze industrie. Toen ons PR-bureau vroeg om een case voor te leggen aan de studenten van de Coopr Academy, was ik direct enthousiast. Tijdens de eindpitch presenteerden zij hun innovatieve, gedurfde en frisse perspectieven waarmee ze mij echt hebben geïnspireerd. Ik ben trots dat we als Primark op deze manier hebben bijgedragen aan de professionele ontwikkeling van deze studenten!’

Het Coopr Academy-team bestaande uit Noortje, Lotte en Maxine kijken samen met alle andere collega’s weer uit naar een mooie editie van de Coopr Academy in 2025!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief