Coopr en Perspagina.nl ontwikkelen Social Newsroom Coolblue

Blog
Opinie
Jos Govaart
08-08-2012


Vandaag hebben we de nieuwe

Waarom integratie?
Er bestaan behoorlijk wat oplossingen voor Social Media Releases. Sommige zijn internationaal, alles nationaal. Prima producten, vaak ook tegen zeer toegankelijke prijzen. In de filosofie die Coopr heeft over content, is het echter niet de meest optimale oplossing. We vinden het hebben van een goede nieuws/perskamer echt wat anders dan het regelmatig publiceren van Social Media Releases. Wij geloven er heilig in, dat de nieuwskamer een onderdeel moet zijn van de site van de klant. Ik denk zelfs dat een nieuwskamer daar slechts een tussenstap is. Maar daarover in een van mijn toekomstige blogposts meer!

Het belang van integratie geldt nauwelijks op het moment van het uitsturen van een persbericht. Als je een goede mediaselectie doet, dan is de content op dat moment bepalend. Dat is heel anders wanneer journalisten, bloggers op zoek gaan naar informatie en content. Dan is het heel prettig dat ze één plek hebben waar al het nieuws bij elkaar staat. Een plek waarbij je kunt zien wie je moet bellen bij vragen.

Kunt u beeldmateriaal sturen?
Herken je de vraag: Ik zou graag foto's willen van.... In het beste geval heb je ergens op een harde schijf staan. Maar toen was je net onderweg, niet handig. In zo'n geval is een beeldbank in zo'n newsroom ook érg handig. Hetzelfde geldt voor video's. Bij Coolblue zullen we de beeld-en videobank de komende tijd gaan uitbreiden, maar we maken altijd een selectie. Coolblue heeft bijvoorbeeld meer dan 1000 video's (voor wie gaat kijken, een deel is "onzichtbaar") online staan op hun Youtubekanaal. Dat is voor een blogger of journalist een veel te grote zoektocht. Daarin maken we selecties, en die maken we toegankelijk voor specifieke wensen.

Aanpassen aan de huisstijl
Toen wij in zee gingen met Perspagina.nl, wilden we al een tijdje Social Newsrooms aanbieden. We hebben toen met internetbureaus gesproken die met Wordpressoplossingen kwamen. Dat zag er prima uit. De initiële investering was echter vaak flink, en de doorlooptijd was vrij lang. We waren blij toen Perspagina, begin 2010 met een draft van een oplossing kwam die precies het probleem oplosten waar wij voor stonden. We hebben toen gezamenlijk behoorlijk wat sessies doorlopen om het product op weg te helpen naar waar het nu is. Integratie van de Newsrooms in bestaande sites is wat mij betreft het meest vitale wat doorgevoerd is. Ondanks min of meer vaste afmetingen en kaders, in de huisstijl van de klant, zodat het voor bezoekers een logische plek blijft om te zijn. In het geval van Coolblue is daar veel tijd en energie ingestoken. Coolblue bewaakt haar huisstijl en look & feel terecht strak. Dat zit in copy, in marges, in lettertypes en nog meer details. We hebben dat voor elkaar gekregen omdat we een gezamenlijk belang hadden: We wilden een fo**ing goede newsroom neerzetten. Aan jullie het oordeel of dat gelukt is.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief