Coopr Model: hoe zet je Paid, Owned & Earned Media in?

Blog
PR
Jos Govaart
20-10-2017
De rode draad in veel van ons werk is het Coopr Model: een model dat ons inspiratie en houvast biedt om geïntegreerde plannen te maken. Het zorgt ervoor dat een campagne compleet en rond is voor optimaal resultaat en laat zien dat pr veel meer is dan alleen het onderhouden van mediarelaties. In deze blogserie nemen we je mee in alle onderdelen van het Coopr Model. Vandaag hebben we het over content. Er is op het web al eindeloos veel geschreven over content, daarom gaan we in deze blog enkel in op hoe je opvalt met onderscheidende content.

In de goede oude overzichtelijke mediawereld was het allemaal makkelijk. Earned Media waren dé troef van het pr-bureau. Paid Media vormden de troeven van zowel reclame- als mediabureau. Owned media waren in een grijs verleden van de internetboys en later van de contentmarketingbureaus. En Rented of Shared media waren sinds enkele jaren geleden in handen van de social mediabureaus. Het was ooit zo overzichtelijk. Maar je hoeft niet heel lang gestudeerd te hebben om te kunnen doorzien dat de combinatie van activiteiten toch het beste werkt. Dit blog gaat in op hoe je vanuit een pr-perspectief dit bekende model het best kunt inzetten.

Eerst terug naar de doelstelling
Ons Coopr model kent met reden een aantal "schillen". Het model zoals wij het uitvoeren is geen lineair proces maar het model wordt gevormd door een aantal onderdelen die continu met elkaar samenwerken. We weten één ding altijd zeker: De wereld om ons heen is continu aan verandering onderhevig en daarom moet je het invullen van ons model ook niet verwarren met iets als een statisch communicatieplan. We zijn continu bezig met insights, passen onze tactieken aan indien dat nodig is, we nemen afscheid van formats die niet blijken te werken en optimaliseren juist die contentformats die goed werken. En met die inzichten gaan we weer op zoek naar nieuwe alternatieven. Waar je gedurende langere tijd wel aan vasthoudt, zijn je doelstellingen en je strategie. Een plek in het hart en hoofd veroveren van consumenten vereist tijd en consistentie. Wat wij vanuit pr cruciaal vinden is verdiende aandacht. Dus een van de doelstellingen die we zeker ten aanzien van topfunnelcontent zouden kiezen, zijn doelstellingen die te maken hebben met verdiende aandacht.  

Optimaliseren van Earned
Wij vinden een campagne pas geslaagd als de output die je realiseert sowieso meer is dan het mediabudget dat je geïnvesteerd hebt. Dat betekent dat mensen op eigen kracht je content gedeeld hebben en de moeite waard vinden. Dat is een indicatie van het feit dat je waarde toegevoegd hebt. Als pr-professionals zijn we niet op waarde om alleen maar eyeballs te realiseren. We willen opinies beïnvloeden, relaties vormen, aanzetten tot gedragsverandering en een eerste rol spelen in een salesproces. Dan zijn alleen maar vertoningen niet genoeg. Maar we kennen ook de kwetsbaarheid van earned media. Je kunt niet zomaar "starten" met earned. Je kunt niet altijd snelheid maken met "earned". Earned media vormen een resultaat van al je acties en daden. Het is geen instant trucje dat altijd maar werkt. Maar wanneer je vertrekt vanuit een oprecht vertrekpunt. Aansprekende content maakt voor op je eigen kanalen, dat vervolgens een extra duwtje geeft met paid. En dat leidt vervolgens tot gesprekken, reacties, artikelen, dan kom je ergens. Dan is verdiende aandacht schaalbaar en ook terug te vinden over tijd.

Een voorbeeld
Dissolve, een bureau dat stockvideo's aanbiedt, creëerde afgelopen zomer onderstaande video. 3 minuten vol 'grappige' clichés over millennials, geproduceerd op basis van insights en het gedrag van deze doelgroep. Generaliseren to the max en dat maakte de tongen los. Een video die in eerste instantie op eigen kanalen is gepubliceerd en gepusht met adspend. Maar omdat de video zoveel losmaakte bij generatie Y werd deze vanzelf overgenomen op o.a. platforms voor marketeers, communicatieprofessionals en online techmagazines. Mission accomplished: want wie gebruiken stockvideo's? Juist ja.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief