Coopr Model: Strategie – Het grote idee achter de campagne

De rode draad in al ons werk is het Coopr Model: een model dat ons inspiratie en houvast biedt om geïntegreerde plannen te maken. Het zorgt ervoor dat ons werk ook resultaten oplevert en laat zien dat pr veel meer kan zijn dan alleen het onderhouden van mediarelaties. In deze blogserie nemen we je mee in alle onderdelen van het Coopr ModelNa het in kaart brengen van de objectives en de doelgroepen en het verzamelen van insights over de markt, concurrentie, het merk en de doelgroep, is het tijd om een strategie te formuleren. Maar wat is een strategie? Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Bovendien wordt een strategie vaak verward met tactieken en doelen. Dus hoe kunnen we een strategie definiëren?

Wat is het?

Een pr-strategie draait uiteindelijk om de vraag: hoe gaan we de doelen bereiken? Het is het overkoepelende idee achter de tactieken. Bij Coopr gebruiken we vaak de woorden ‘kapstok’ of ‘diner’ om strategie uit te leggen. Bij een kapstok kunnen we aan ieder haakje een tactiek ophangen en bij een goed diner past ieder gerecht bij elkaar en is er een thema.

Maar er zijn veel meer manieren om strategie uit te leggen. Door te kijken naar de betekenissen van de Griekse woorden strategia (de kunst van de generaal) en taktike (het organiseren van het leger) wordt de verwarring én het onderscheid tussen strategie en tactieken duidelijk: een tactiek is een uiting van de strategie.

Een model dat we ook wel gebruiken om een strategie te bepalen is The Golden Circle van Simon Sinek: waarom, hoe en wat.

  • Uit het  ‘waarom’ komt het doel van een organisatie of een campagne: waarom doe je wat je doet? Wat voegt het toe?
  • Uit het ‘hoe’ komt de strategie: hoe komen we waar we willen zijn (zoals bepaald in het ‘waarom’)? Gebruik actie-werkwoorden zoals ontwikkelen, maken, creëren en gebruik het woord ‘door middel van’.
  • Uit het ‘wat’ volgen de tactieken: de invulling van de strategie.

Voor het ‘hoe’ gebruik je bij voorkeur actiewerkwoorden als ontwikkelen, maken en creëren en het woord door. Een voorbeeld van een strategie kan dan zijn: ‘Wek interesse voor Coopr binnen de branche door online en offline kennis van het vak te delen’.

Hoe kom je tot een goede strategie?

Zoals gezegd maak je voor een strategie gebruik van doelen, insights en kennis over doelgroepen. Dat betekent dat een strategie afhankelijk is van verschillende factoren en op de lange termijn aangepast en bijgeschaafd moet worden. Een strategie lijkt heel moeilijk, maar het is vaak net dat ene slimme ding vinden en even anders, creatief nadenken. Kijk eens naar onderstaande tabel, welke letters staan er bij de vraagtekens?

 

O T T
F F S
S ? ?

 

Heb je ‘m? Ik vond hem zelf de eerste keer dat ik dit zag niet want ik bleef maar zoeken naar patronen. Ik heb ook geprobeerd woorden ervan te maken, maar dat werkte ook niet. Het antwoord is E en N: one, two, three, four, five, six, seven, eight, nine. Makkelijk toch? Ik dacht zelf toen ik het eenmaal wist: ‘oh, ja, hè hè, dat ik dat niet zag’. Het gaat bij een strategie om logisch nadenken -wat is de oplossing voor het merk of bedrijf om stappen te maken in de richting die ze op willen- en bij tactieken om het uitvoeren van de ideeën die helpen bij het zetten van deze stappen.

Voorbeelden

Een van de allerbeste en meest simpele strategieën die mij bij is gebleven, is die waarmee TNT een klein plein bij onze zuiderburen omtovert tot een dramatische filmscène. ’Push to add drama’ is een letterlijke show van de kennis en kunde van TNT die consumenten live konden ervaren. Slim én krachtig.

TNT push to add drama

Een recente case is die van de Fearless Girl op Wall Street in NYC, de grote winnaar van de PR Lions in Cannes. Tegenover de bekende Wall Street Bull werd het bronzen beeld van een meisje met paardenstaart geplaatst als symbool van female empowerment op Internationale Vrouwendag en het beeld ging al snel viral. State Street Global Advisors bedacht de campagne met onderdelen als de lancering van SHE Fund -een fonds bestaande uit bedrijven met veel vrouwen aan de top- en een oproep aan vrouwen om hun werk één dag te laten liggen. De strategie? De impact van vrouwen op de economie en ongelijkheid aantonen door hun kracht en impact zichtbaar te maken. Niet iedereen is fan van de campagne of het beeld, maar het leidde wel tot enorm veel media-aandacht voor vrouwenemancipatie en ongelijkheid in het zakenleven.

En een andere case met een duidelijke, sterke strategie is het huwelijk van de 12-jarige Thea in Noorwegen. Het is een campagne van Plan International, en de strategie is duidelijk: aandacht vragen voor kindhuwelijken wereldwijd door kindhuwelijken dichtbij te brengen. Het bleek gelukkig niet echt te zijn, maar het maakte een hoop emotie los in het publiek – voor én na de bekendmaking dat het een campagne betrof.

Een strategie, en dan?

Dan is het tijd om creatief te worden en alle stappen van het Coopr pr-model en de verzamelde informatie in te zetten voor een brainstorm. Tijd om de strategie te vertalen naar de juiste ideeën en slimme tactieken. Maar daar vertelt Arusha in het volgende blog meer over…

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!