Coopr, Rotterdam en Tena Lady? Make It Happen!

Blog
Opinie
Tamara Vlootman
15-12-2014
Als echte Rotterdammers vinden we er wel wat van: de nieuwe slogan van de stad Rotterdam: 'Make it Happen'. Zeker na het zien van het promotiefilmpje begon ik wel enthousiast te worden. Niet lullen, maar poetsen. That's us! Het past ook goed bij Coopr. Bij ons geen verkooppraatjes, maar daden. Goede PR, geen gezeik.

https://www.youtube.com/watch?v=YBjOOtnqvEk

Helaas voor de stad, bleken andere Rotterdammers al eerder inspiratie te putten uit deze nuchtere woorden. De bedenkers van de campagne van Tena Lady om precies te zijn. De producent van incontinentieproducten wil hiermee mensen die last hebben van urineverlies stimuleren toch leuke dingen te ondernemen. De boodschap van Tena Lady is dat je belemmeringen uit de weg kunt gaan.

Blunder?
Als snel na het bekendmaken van de slogan waren de eerste grappen op social media te vinden. Woorden als 'geen gezeik' en 'in je broek plassen van het lachen' kwamen allemaal voorbij. Een enorme blunder? De slogan voor de stad zal zeker nog een punt van spot blijven. En slordig is het ook! Even Googelen of een slogan al bestaat zou toch bij je basispakket moeten horen. Daar had best een ander creatief team even een plasje overheen kunnen doen. Toch zal de extra publiciteit wellicht voordelig zijn. Ik wist hiervoor bijvoorbeeld niet van de campagne van Tena Lady en de kans is aanwezig dat ook de nieuwe slogan van Rotterdam een beetje langs me heen was gegaan.

Emotie overbrengen
Twee totaal verschillende emoties die met de slogan worden overgebracht, exact dezelfde woorden. Nergens wordt duidelijker hoe belangrijk het laden van je slogan is met goede content, als hier. Voor beide vind ik de slogan wel goed passen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat een slogan een 'wij' gevoel creëert. En dat het de communicatie rond maakt, dat mensen er een gevoel van trots uit halen.

Dit zijn voor mij de voorwaarden voor een goede, pakkende slogan:

- Passend bij de organisatie of in dit geval bij de stad

- Voor iedereen begrijpelijk

- Voor iedereen herkenbaar

- Kort, krachtig

- Breed toepasbaar

Vind jij dat Rotterdam met de slogan 'Make it Happen' een sterke internationale positie claimt? En gooit de overeenkomst met incontinentieverband roet in het eten, of is de extra aandacht ook een voordeel?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief