Creatief geweld of kleine tweaks? Creativiteit in PR

Blog
Insights
Lotte Monster
01-03-2022
Ieder PR-bureau schermt ermee: wij zijn creatief. Bij creativiteit in PR denk ik aan hele grote vernieuwende campagnes. Terwijl boerenslimheid ook creatief kan zijn. Maar creativiteit zou voor geen enkel PR-bureau een doel op zich moeten zijn. Ik wil het zijn omdat ik resultaten wil behalen voor de klant. Ook de klant verrassen, staat hoog op mijn lijstje. Aan de hand van een aantal inspirerende cases neem ik je mee in verschillende voorbeelden van creativiteit die ingezet kunnen worden voor het behalen van resultaat.
Voorbij de doelgroep het woud in
Kijk verder dan de standaard doelgroepen om je doelen te bereiken. Dat heeft de Poolse vestiging van het bureau Ogilvy goed begrepen. Greenpeace wilde graag een Pools bos redden. Uit onderzoek bleek dat milieuactivisten niet genoeg effect hadden en dus wendde de organisatie zich tot een ongewone doelgroep: gamers. Om deze doelgroep te bewegen hebben ze voor hun campagne het bos nagemaakt in Minecraft een zogenoemde map, met veel speelplezier tot gevolg. De populaire map werd vervolgens weggehaald en een bekende Poolse influencer kreeg de missie om de enige boom in het bos te vinden die niet gekapt was. Het online zo geliefde bos dat werd weggehaald, schokte de gaming-gemeenschap. 170.000 mensen tekenden de petitie tegen het kappen van het bos. Het project "The Last Tree Standing" kreeg veel aandacht en steun, niet alleen Polen maar vanuit de hele wereld. De houtkap in het Białowieża Woud is stopgezet. Kortom: werk bij het uitdenken van een campagne altijd vanuit inzichten en kijk dan met welke doelgroep je dit kunt bereiken.
 
Does iets anders
Hufterig gedrag zoals bumperkleven, elkaar niet voor laten gaan in het verkeer, voordringen, schelden en haatberichten op social media is veel Nederlanders niet vreemd. Aardiger zijn staat al langer op de agenda van SIRE en toen was daar hun nieuwe campagne #doeslief, bedacht met hulp van Joe Public, Coopr en Blauw Gras. Want hoe verpak je een vingerwijzende boodschap positief? #doeslief zag het levenslicht, de term sloeg zowel aan bij jonge als oudere doelgroepen, omdat deze tot de verbeelding spreekt. Zelfs nadat de campagne was beëindigd, werd de term nog veelvuldig gebruikt. Sterker nog: dit is het meest gebruikte reclamewoord ooit! Dankzij deze campagne werd aardiger zijn niet alleen een punt op de agenda van SIRE, maar van heel Nederland.
 
Ervaren is het nieuwe lezen
Hoe breng je de boodschap goed over? Dat dachten ze bij UNICEF toen ze aandacht wilden vragen voor schoon drinkwater, iets wat in het Westen natuurlijk ontzettend vanzelfsprekend en daarmee een ver-van-ieders-bedshow is. Erover vertellen heeft weinig impact. Wij kunnen het ons simpelweg niet voorstellen. Dus bedacht UNICEF een campagne het verkopen van acht soorten vies drinkwater met ziektes in New York via vending machines. Met behulp van deze campagne heeft UNICEF internationaal veel aandacht gegenereerd en zijn donatie-doelstellingen gehaald, waarbij de focus lag op Latino’s. Als ze alleen maar hadden verteld over vies drinkwater, was de impact veel kleiner geweest. Kortom, het nadenken over een creatieve vorm heeft voor veel succes gezorgd.

Moet het altijd zo groot? Zeker niet! Zo wilde Lexa graag aandacht vragen voor zijn nieuwe campagne. Een combinatie van onderzoeksresultaten met titels van kerstliedjes voor het kerstbericht zorgden voor een veelvoud aan media coverage. Of bijvoorbeeld als ik voor een uitzendbureau zou werken, zou ik een campagne bedenken rondom het topic baan-spijt. Tijdens de aftrap van de campagne zouden professionals en werkgevers samenkomen op een locatie en zouden professionals ter plekke een bedrijf kunnen uitzoeken om een dagje mee te lopen en zo baanspijt te voorkomen.

Binnen PR kunnen ideeën soms groot, maar ook slim, klein en eenvoudig zijn. Zet jij in op creatief geweld of op kleine tweaks? Waar je ook op inzet, succesvolle campagnes hebben één ding gemeen. Er is een keuze gemaakt waar men volledig voor gaat. Verdeel en heers gaat dus niet op met betrekking tot succesvolle creatieve PR-campagnes. Kies voor resultaat!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief