Creëer zelf een betere wereld?

Blog
PR
Shelly Delwel
18-06-2014
Als je ons blog deze week gelezen hebt, kan het je niet ontgaan zijn dat de Lions in Cannes deze week weer worden uitgereikt. Eerder blogde mijn collega Jos namelijk naar aanleiding van het artikel in Communicatie, waar Jody inging op de vraag of het erg is dat er geen Nederlandse PR-bureaus deelnemen aan de Cannes Lions? Of de Cannes Lions dé PR prijs is of dat het meer een PR prijs is voor reclamebureaus, blijft voorlopig een interessante discussie. Het schaadt in ieder geval niet om goed naar de inzendingen te kijken. Is de winnende case van de PR Lions een terechte winnaar?

And the winner is....
De campagne: 'The Scarecrow' van Chiplote heeft de PR Lion gewonnen in Cannes. Chiplote is een Mexicaans grill-restaurant, dat eten wel op een snelle manier wil serveren maar zonder een typische fastfood ervaring te bieden. Zij willen zich juist focussen op gezond en duurzaam eten en gebruiken hiervoor eerlijke ingrediënten ten opzichte van de boeren, dieren en het milieu. Hun doel: "Cultivate a better world".

Creëer een betere wereld
De case van Chiplote is een mooi voorbeeld van goede visual storytelling. Zij claimen het onderwerp 'verantwoord eten' door middel van hun verhaal. Daarbij nemen zij ook een educatieve rol op zich door te laten weten waar eten tegenwoordig vandaan komt. En grijpen zo de maatschappelijke discussie van de bio-industrie aan. Zij hebben het verhaal in een mooie animatievideo weergegeven, waarbij ze inspelen op de emotie van de consument. Een vogelverschrikker speelt hierin de hoofdrol. Waarom een vogelverschrikker vroeg ik mij af? Komt dit terug in hun logo? Nee. De reden dat zij hiervoor gekozen hebben, is logisch. Zij schrikken vogels af. zodat de oogst niet verpest wordt. In deze video staat de vogel symbool voor de huidige bio-industrie en de vogelverschrikker probeert hier tegen te strijden.

http://youtu.be/aMfSGt6rHos

Geïntegreerde campagne
Uiteraard zijn in deze campagne kosten nog moeite gespaard iets wat niet voor alle merken toegankelijk is. Dat is ook wel te zien aan de making of van de video. Het is een geïntegreerde campagne die wordt doorgetrokken naar een game. Aan het einde van de video wordt de consument opgeroepen om zelf ook in actie te komen en het spel te spelen om zo een betere wereld te creëren. Zowel het spel als de film verbeelden de reis van de vogelverschrikker om gezond voedsel naar de mensen te brengen. Wat goed is aan de campagne is dat zij er echt een beleving van hebben gemaakt. Het voelt daardoor niet als een reclamecampagne. Volgens eigen zeggen is de video de eerste vier weken zonder advertentiebudgetten gelanceerd. Hij is via het exclusief pitchen van de campagne bij US Today geïntroduceerd en vervolgens is de video viral gegaan op social media (7 miljoen views in één maand). Dit aspect toont de waarde van PR aan, echter is de case ingezonden door "Creative Artists Agency Los Angeles" dus zij zullen wel een grote bijdrage aan de campagne hebben geleverd. Wat verder slim bedacht is in de ontwikkeling van het spel, is dat de spelers mobiele coupons kunnen verdienen waardoor het spel directe invloed heeft op conversie naar de winkel. Hierdoor zijn de resultaten van de campagne weer beter meetbaar. Kortom een mooie en creatieve campagne en wat mij betreft een terechte winnaar!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief