Cruiseschip vaart wel bij social media

Blog
Opinie
Jody Koehler
16-11-2009
Vorige week zag ik op tv enkele beelden van het grootste cruiseschip ter wereld, de 'Oasis of the Seas'. Het schip is 360 meter lang, 47 meter breed, 16 dekken hoog en biedt plaats aan ruim 6300 passagiers en 2100 bemanningsleden. Het prijskaartje? De nieuwe eigenaar, rederij Royal Caribbean, heeft er een slordige 900 miljoen euro voor neergelegd. Al ruim voor de 'maiden voyage' speelde social media een cruciale rol. De nieuwe eigenaar is meer dan een jaar actief, op Facebook, Twitter, met webisodes en blogs. En het schip vaart er wel bij.

Inzet social media
In een artikel van de Miami Herald wordt omschreven hoe de nieuwe eigenaren de afgelopen maanden social media hebben ingezet. Richting reizigers, travel agents en media. En nog ruim voordat het grote publiek de 'Oasis of the Seas' überhaupt kon bewonderen. Dat noem ik 'investeren'. Met succes zijn er verschillende acties online opgezet. Zo kon de bouw van het schip via een aantal, chronologische webisodes gevolgd worden. Het resultaat? 4,9 miljoen bezoekers. Ook tijdens de overtocht van Finland naar de VS konden geïnteresseerden de updates van de kapitein volgen. Op dag 1 scoorde deze videoupdates 8.000 hits. Op dag 2 100.000 en op dag 3 210.000.

Burgerjournalisten
Toen het schip nog op de tekentafel lag, werden de fans al betrokken bij het 'naamgeven'. Aan de 'Name the ship' wedstrijd deden 100.000 deelnemers mee. Meer recentelijk werd er een actie opgezet in samenwerking met USA Today. De actie heette: 'Reporter at Sea'. De uiteindelijke winnaars, 5 burgerjournalisten, zijn straks te gast tijdens de promotionele cruise eind november en mogen verslag doen van alles wat er zich op het schip afspeelt. In het artikel staat de quote: "Cruising and social media are like peanut butter and chocolate. Two tastes that taste great together." In dit geval ben ik het daar zeker mee eens.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief