De 10 geheime ingrediënten van een goed persbericht

Blog
Opinie
Jody Koehler
12-04-2011

Het is een discussie die zo nu en dan weer boven komt borrelen:  het persbericht is dood! We herhalen: DOOD. En als dit telkens helemaal waar zou zijn geweest, dan ligt het persbericht inmiddels zo'n kilometer of 4 onder het gras. Tussen de restanten van een videoband en de telefax. Diep weggestopt in de middelenmix van de PR wereld. Een persbericht uitsturen kan gewoon niet meer. En ja, natuurlijk... dit is volstrekte onzin. O-N-Z-I-N. Een goed persbericht heeft nog steeds een ongelooflijke waarde. De crux zit echter, zoals altijd, in de uitvoering. En misschien nog wel vaker, de uitvoerder. Want een goed persbericht kan anno 2011 nog altijd de beste PR oplossing zijn. En er zijn natuurlijk alternatieven, waar ik al eerder over schreef. En woorden die je nooit moet gebruiken. Een goed persbericht is krachtig. Maar welke geheime ingrediënten moet een persbericht bezitten om succes te boeken? Een top 10.

De geheime ingrediënten
Het is mogelijk om een persbericht meer impact mee te geven richting media. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar onderstaande 10 tips moeten je op weg helpen. De 10 geheime ingrediënten van een goed persbericht:

1. Nieuws
Denk aan nog niet eerder geopenbaarde feiten.
2. Nieuws
Van bijvoorbeeld een landelijk niveau.
3. Nieuws
Of regionaal niveau.
4. Nieuws
Of zelfs lokaal niveau voor lokale media. Doet het vaak goed!
5. Nieuws
Vanuit een vakdiscipline, richting media die dit volgen.
6. Nieuws
Bijvoorbeeld vanuit het buitenland.
7. Nieuws
Iets wat afwijkt van het gewone of verwachte.
8. Nieuws
Iets wat journalisten nog niets wisten. Wat 'nieuw' is dus.
9. Nieuws
Wat relevant is voor de ontvangende partij.
10. Een naam en telefoonnummer.
Zodat ze je kunnen bellen over het 'nieuws'.

En dat zijn de 10 geheime ingrediënten van een succesvol persbericht! Niets meer en niets minder. Het is nu aan de PR adviseurs, managers, consultants en medewerkers om het persbericht als middel in bescherming te nemen. Te verdedigen tegen het misbruik! Want dat verdient onze trouwe compagnon.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief