De 3 beste WK-gadgets tot nu toe...

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
28-05-2014
Inhakers... Ik ben er dol op! Rondom ieder groot evenement of sporttoernooi, volg ik op de voet wat bedrijven nu weer uit de kast halen in de strijd om de aandacht van de consument... Vooral rondom grote sportfestijnen gaan bedrijven flink los. In mijn vorige functie was ik hier behoorlijk druk mee, want mijn toenmalige klanten gingen volop mee in de 'oranjegekte'. Mijn huidige klanten niet, dus kan ik vanaf de zijlijn onbevooroordeeld meekijken wie naar mijn mening het beste inhaakproduct heeft...

De inhakers op de wedstrijden moeten natuurlijk nog komen, het WK start pas over 2 weken, maar de inhaakgadgets zijn bijna allemaal al bekend. Via www.versereclame.nl, een fijne blog voor inhaakliefhebbers zoals ik, zag ik dat de oranjeteller alweer bijna op 100 staat! Een mooi moment om de gadgets tot nog toe alvast eens te beoordelen.

Nog weinig kinderpret

In de lijst staan vooral veel sales promotion acties en gadgets die niet al te verrassend zijn. Slechts een paar producten vallen op en maken wat mij betreft kans om een run te veroorzaken vanuit de consument, met de daarbij gepaard gaande word-of-mouth.

Het valt me op dat de doelgroep 'kinderen' er tot nog toe een beetje bekaaid afkomt. Alleen de M-ball van M&M's zie ik op het schoolplein langskomen en ik heb iets opgevangen over strijkplaatjes van Croky. Wellicht gaat Albert Heijn hier nog verandering in brengen...? Traditiegetrouw zit het 'geweld' vooralsnog vooral in de bierhoek en bij de supermarkten. Hieronder mijn 3 favorieten tot nog toe, waarbij ik onder andere de relevantie voor de consument, de PR-waarde en social talk laat meewegen in mijn oordeel.

1. Roy Donders juichpak - Jumbo

Je kon er niet omheen de afgelopen week. Op TV, in de media en op de radio werd gesproken over het Roy Donders juichpak van Jumbo dat online besteld kan worden (met een volle spaarkaart). De supermarktketen zet vol in op het oranjegevoel met een goede campagne rondom de leus 'We geven ze op hun Donders', inclusief lied van René Froger (in 2012 één van de trends: het eigen WK lied). Het juichpak is lekker camp en op dit moment is het de campagne die veruit de meeste tongen losmaakt. Van consumenten én van media. Dat zie je ook terug in de online aanwezigheid: 7181 berichten in social en online media. Met stip op 1 dus!

2. Heineken Sambashirt

Heineken's gadget is de één van de gadgets waar ieder EK of WK het meest reikhalzend naar uitgekeken wordt. Dit jaar komen ze met het Sambashirt. OK, het is weer een shirt, dat is niet nieuw, maar wel een shirt dat gekoppeld is aan het land van het WK: Brasil, bakermat van de samba. Heineken's sambashirt past in de traditie van eerdere gadgets en is eigenlijk een mix van gadgets als het rugnummershirt en de TromPet (shirt + grappige functie). In combinatie met de geniaal bedachte Chief Oranje Officer en de WK-commercial, kun je ook dit jaar weer niet om Heineken heen. Het sambashirt was aardig zichtbaar in de media en er wordt veel over gesproken op social kanalen. Met 839 berichten in de afgelopen maand komt het qua zichtbaarheid niet in de buurt van het juichpak, maar door het geïntegreerde karakter toch mijn nummer 2. En ik kijk al uit naar hun inhakers tijdens het WK zelf...

3. Grolsch Minibar

OK, wellicht kijk ik toch iets minder onbevooroordeeld naar de WK-gadgets, dan ik eerder aangaf. Want uiteraard kijk ik extra goed wat mijn voormalig klanten doen, zoals TUC, Coca-Cola, Miny Babybel en Grolsch. En ze zijn allemaal weer volop actief! Uit dit rijtje is mijn favoriet in 2014 Grolsch, die net als voorgaande jaren (Koel server, Koel krat) dicht bij zichzelf blijft met de Grolsch Minibar. Een simpele maar rake insight is de basis van hun inhakers: 'tijdens een voetbalwedstrijd willen mannen graag koud bier binnen handbereik'. En deze formule blijkt al meerdere jaren succesvol. Ook dit jaar weer mooi uitgevoerd met een gadget waar voetbalkijkers echt iets aan hebben. En ik weet zeker dat er weer heel wat wekkers gezet gaan worden om midden in de nacht de grootste kans te maken op de Grolsch Minibar...

Eervolle vermelding: HolánDress - Bavaria

Het blijft knap dat Bavaria iedere keer weer weet te scoren met hun 'jurkjes'. Ook dit jaar hoor je weer veel over het Bavaria jurkje, al heeft dat wellicht meer met de maat en pasvorm te maken, dan met het gadget zelf... Maar goed, er wordt wel flink over ze gesproken en het feit dat je het jurkje op twee manieren kan dragen is leuk bedacht (hoewel het zelfs op modellen niet echt charmant staat). Meer positiviteit is er over de televisiecommercial met de mooie 'Braziliaanse dame' (maar wel met een raar Braziliaans accent...) en dit zorgt voor flink wat social buzz. Hoewel hij (nog) niet in mijn top 3 staat, toch een vermelding voor dit mooie biermerk dat een reputatie hoog te houden heeft als het om inhakers gaat.

Dit zijn mijn favorieten tot nog toe. Aan het eind van het WK voor oranje, nog maar eens de balans opmaken. Hopelijk is dat pas na 13 juli. Je mag altijd een beetje dromen toch? Aan de oranje gadgets zal het in ieder geval niet liggen...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief