De 5 Q's over PR met... Rik ten Wolde (Yunoo)

Blog
Interview
Noesjka van der Helm
26-05-2011

Elke donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Hugo Stienstra in de spotlight. Deze week is dat Rik ten Wolde, Marketing- en Communicatiespecialist bij Yunoo.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Voor mij bestaat dat verschil eigenlijk niet. Ik ben - mede door mijn leeftijd - relatief kort bezig met PR. Hierdoor hebben begrippen als 1.0 en 2.0 voor mij weinig waarde. Dialoog, éérst luisteren en inzetten van interactieve kanalen vallen traditioneel gezien misschien onder PR 2.0. Voor mij en Yunoo ligt dat anders; het is natuurlijk. Niet iets nieuws of iets erbij.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Social media heeft een hele grote rol binnen Yunoo. We zijn begonnen met de vraag: 'Waar hebben jullie behoefte aan?'. Die vraag werd o.a. beantwoord via Twitter, Facebook, blogs, een support-community zoals GetSatisfaction, maar natuurlijk ook e-mail. Zolang je maar blijft luisteren en daar adequaat op reageert. Daar is het mee begonnen en daar blijft de essentie liggen. Aan de andere kant ontkomen we niet aan 'traditionele' media door onze groei van een internet-startup naar een publiekssite (inmiddels bijna 200.000 registraties en winnaar Website v/h Jaar). Social media zullen waarschijnlijk de komende tijd dus zelfs een kleinere rol gaan spelen.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Eigenlijk vind ik die inspiratie overal en nergens. Je zoekt toch naar de personen, blogs en initiatieven die je interesseren. Blogs die ik veel lees zijn bijv. Frankwatching, Marketingfacts, Sprout, Emerce en TechCrunch. Maar de grootste inspiratiebron is toch wel onze gebruikersgroep. Zij vertellen ons waar ze behoefte aan hebben en we proberen hen te betrekken bij Yunoo. Heel simpel komt dit al door de mogelijkheid om zelf toevoegingen door te geven aan Yunoo. Die suggesties bundelen we en gaan we vervolgens ontwikkelen. Door je zo op te stellen, blijf je altijd communicatief en voorkom je dat je met oogkleppen op gaat werken. Hierdoor kun je ook beter marketing bedrijven, omdat de gebruikers je dit gunnen. Ze hebben immers zelf meegeholpem. De winst van de titel Website v/h Jaar is, wat mij betreft, helemaal toe te schrijven aan de 'marketing van het gunnen'. Bij dit alles gebruik je natuurlijk je theoretische kennis en je netwerk. In het startup-wereldje vind je bijvoorbeeld genoeg interessante initiatieven die als inspiratie dienen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Laat ik een aanmoediging noemen in plaats van een echt schoolvoorbeeld: Ik vind T-Mobile een mooie case. De beeldvorming over dit merk is niet al te positief. Denk bijvoorbeeld eens aan de 'Youp' (oorzaak: geen echte dialoog) en de klachten over beperkt bereik. Toch hebben ze met webcare een positieve impuls kunnen geven aan de negatieve reputatie. In plaats van dat je een klacht hebt en deze ook nog eens nergens kwijt kunt, lijkt er nu tenminste een luisterend oor te zijn. Dit straalt af op de rest van T-Mobile. Sowieso vind ik het een positieve ontwikkeling dat logge organisaties steeds meer dialoog aangaan via bijv. webcare. Je merkt alleen nog wel vaak dat de rest van de organisatie er niet helemaal klaar voor is. De dialoog is er dan wel, de opvolging minder.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me erop dat, ook bij de grote organisaties, de klant weer koning lijkt te worden. Luisteren, communiceren en innoveren op basis van de behoeftes van eindgebruikers. Dialoog die dus ook intern opgevolgd gaat worden. Tegelijkertijd ben ik er bang voor dat ik dit veel te rooskleurig inzie. Misschien is de dialoog een tijdelijke 'maas in de wet' van een grote organisatie en worden de nieuwe kanalen zoals Twitter en Facebook binnenkort ook 'kapotgemaakt' door een te streng protocol. De organisatie zal het dan vast een stuk beter doen qua efficiency, maar de consument schiet er weer eens geen bal mee op.

Nog een vraag aan Rik? Je kunt hem bereiken via @riktenwolde op Twitter. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar noesjka@coopr.nl.  And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief