De 5 Social Media Misvattingen

Blog
Opinie
Jos Govaart
04-11-2009
Het zou zo mooi zijn.  Maar helaas, de inzet van social media is niet dé oplossing voor alles en de heilige graal. Jody en ik praten graag over de mogelijkheden van de inzet van social media. Tegelijkertijd zijn we ook realistisch en beseffen we goed dat social media niet de oplossing voor alles kan zijn, een overzicht:
  • Social Media breit je slechte reputatie wel weer recht.
    Helaas. Ook in dit tijdperk van social media en online engagement draait de gewone wereld nog gewoon door. Als je product, dienst of service niet deugt, dan is er geen facebook fanpage die dat voor je recht breit. Als je een slechte online reputatie hebt, dan is dat minimaal voor een deel terecht. Ga dus op zoek naar de oorzaak voor de onvrede en los deze op. Beter communiceren over hoe je dat doet, kan natuurlijk wél prima via social media. 
  • Ook zonder de steun van het topmanagement slaagt Social Media wel.
    Dit is in negen van de tien gevallen een misvatting. Jij kunt als medewerker nog wel handig zijn met Twitter, Hyves en LinkedIn. Als je boven je een management hebt zitten dat: 
  • niet openstaat voor dialoog met klanten,  
  • de klantenservice nog altijd beschouwt als een afschudservice  
  • er nog in gelooft dat alle communicatie met de buitenwereld centraal te controleren is.Dan heb je toch echt een probleem. Het inzetten van social media draait namelijk niet om het kunnen gebruiken van de juiste tools, maar het draait om gedrag en betrokkenheid. 
  • Social Media is een kortetermijn project
    Dat kan vrijwel geen merk zich permitteren. Bij Social Media krijg je terug wat je er in stopt. Als je een blog begint dan heb je niet vanaf dag één duizend bezoekers die ook nog eens registreren. Met het openen van een Twitteraccount, heb je niet ineens conversaties met invloedrijke en interessante mensen. Pas als je zelf tijd, energie en creativiteit inbrengt, kun je ook iets terug verwachten. 
  • Social Media is hetzelfde als een pr-strategie
    Nee, natuurlijk niet. Social Media is een belangrijke verandering in het totale medialandschap. De opkomst van Social Media betekent echter niet meer dat je geen publiciteit meer nodig hebt, of dat je niet meer face to face met belangrijke stakeholders moet praten. Ook dat blijven belangrijke mechanismen! Daarnaast blijft het superbelangrijk dat je een onderscheidend verhaal hebt. Doet het er toe wat je te vertellen hebt? Als dat niet zo is, zal ook social media niets voor je doen. 
  • De inzet van Social Media levert me gegarandeerd meer sales op
    Een gevaarlijke stelling.  Er zijn voorbeelden waarbij dit opgaat. Een van de meest succesvolle is waarschijnlijk het saleskanaal van Dell. De crux van dit succes is dat dit twitteracount een heel duidelijk doel dient en duidelijk onderscheidend is. Ook weet Dell dat er zich online een doelgroep bevindt, voor wie het er toe doet dat dergelijke aanbiedingen gepresenteerd worden. 
  • Een aantal dont's heb ik nu gegeven. Volgende week wordt het weer tijd voor een aantal do's!

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief