De 5Q’s over PR met….Monique Oomen (Infràccent)

Elke donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Rik ten Wolde in de spotlight. Deze week is dat Monique Oomen, Account Manager en Marketing Manager bij Infràccent.


1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
De traditionele media is overduidelijk gebied aan het verliezen. Dit schept nieuwe kansen. We raken verlost van het eenrichtingsverkeer binnen PR zoals persberichten, bedrijfsbezoeken voor journalisten, media updates, enz. Met de komst van sociale media als twitter, facebook, Linkedin etc. kun je veel gerichter doelgroepen benaderen. Was het voorheen alleen mogelijk om tijdens een gesprek interactief met je klant om te gaan, nu bestaat de mogelijkheid om online, waar je ook bent, met je doelgroep te communiceren. Doordat je als PR-er nu minder controle hebt over wat er wordt geschreven, kun je je reputatie eenvoudiger opbouwen, maar helaas ook afbreken.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Ondanks het feit dat ik/wij nog op traditionele wijze PR bedrijf/bedrijven, sta ik te trappelen om te beginnen met het benutten van social media binnen ons bedrijf.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
De nieuwe generatie die bij ons in dienst komt. Generatie Y komt niet werken omdat ze daarvoor betaald worden maar omdat ze leuk werk willen uitvoeren, omdat ze willen leren, omdat ze informatie willen delen. En dat doen ze op zoveel creatieve manieren, geheel in het straatje van PR2.0. Dat worden straks de nieuwe buyers, die inspireren mij. Daarnaast zijn Seminars en congressen over social media een goede basis voor inspiratie.


4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Nike! In de jaren 80 zijn ze al begonnen met het vragen aan ontwerpers om input te geven voor schoenen. Hun business draait om de relaties en conversaties met atleten. Dat is sinds de jaren 80 niet verandert, maar de manier waarop ze die contacten onderhouden is wel ontwikkeld. Ze zijn deel gaan uitmaken van het leven van hun klanten door middel van hele effectieve PR, of moet ik het hun fans noemen? Misschien moet ik het zelfs hun “vrienden” noemen, want ze delen emoties met elkaar zoals de commercial met Tiger Woods voordat hij terug gaat naar golf (zie youtube “Earl and Tiger”)

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
PR is verschoven van een traditionele, one-way communicatie-omgeving naar dat van een veelzijdige marketingmachine. Ik verwacht dat PR zich steeds verder zal ontwikkelen en verheug mij op nieuwe tools die zullen verschijnen die de communicatie nog meer zullen beïnvloeden. Public relations zal blijven ontwikkelen naarmate de technologie ontwikkelt. Om succesvol te zijn in public relations dien je een beroep te doen op twee-weg communicatie, wees pro-actief, onderzoek, en probeer je boodschap interactief over te brengen naar je publiek. Voor zover ik al ergens bang voor zou zijn, zie ik als grootste uitdaging, dat je in staat moet blijven om effectief te blijven communiceren. Je mag niet in de massa van de moderne communicatie opgaan of zelfs ten onder te gaan.

Nog een vraag aan Monique? Je kunt haar bereiken via LinkedIn. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl.  And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!