Trends | Influencer marketing
De 6 belangrijkste influencer trends voor 2018: algoritmes, (kinder)privacy en authenticiteit

Een nieuw jaar, nieuwe ontwikkelingen! We gaan hard als het gaat om influencer marketing. Er gebeurt veel in de social mediawereld en ook veel influencers zitten niet stil. Ze groeien op, veranderen van strategie of van naam, worden groter en professioneler. Met welke 6 influencer trends moeten we rekening gaan houden in 2018?

1. Survival of the fittest: algoritmes gaan slachtoffers maken

Influencers roepen het zelf al vaker: algoritmes gaan de ondergang worden van grote sociale media als Facebook en Instagram. Door veranderende algoritmes verdwijnen steeds meer foto’s uit de timelines en krijgen alleen de big fishes nog een podium. Het resultaat? De grotere accounts worden steeds groter, kleinere accounts worden niet meer getoond. Of Instagrammers gaan likes en volgers kopen, zoals ik eerder al in het artikel ‘Een internetcarrière met gekochte volgers‘ van NRC omschreef. Het duurt dus niet lang meer voordat de eerste Instagram-influencers er de brui aan gaan geven – de moeite loont niet genoeg meer.

2. Aangescherpte regels rondom kinderen, privacy en marketing

Steeds meer bloggers en Instagrammers van het eerste uur gaan settelen en worden zwanger. Zo kwamen alleen vorige week al Monica Geuze, Serena Verbon en Sanny Verhoeven met het nieuws dat ze zwanger zijn, zijn Aranka, Marlieke en Suzanne druk aan het shoppen voor hun newborn en heeft Anne de Buck van Your Little Black Book zelfs een geheel nieuw platform gelanceerd nu ze zwanger is: TravelKids.co.
Het zijn niet langer alleen de mommybloggers die kinderen hebben: nu de traditionele influencers kinderen krijgen vraagt het influencer-verdienmodel om nieuwe spelregels. Want hoe zit het precies met de privacy van deze kindjes, die bijna dagelijks in beeld komen voor tienduizenden tot honderdduizenden volgers? En wanneer is het kindermarketing en/of kinderarbeid als je je kinderen inzet om een product of dienst te promoten? NRC schreef eerder dit jaar al het artikel cashen met je kleuter en ook Artipoppe wordt regelmatig besproken vanwege het ‘gebruik’ van baby’s van influencers. Het zal niet lang duren voordat ook andere merken deze ouders gaan vinden – tijd voor aangescherpte regels.

3. Influencerplatforms specialiseren en helpen met keuzes

2017 was ongetwijfeld het jaar van de influencerplatforms, maar deze gaan zeker hun diensten nog voortzetten in het komende jaar. Wij verwachten meer specialismen en focus – bijvoorbeeld op fashion, food of micro-influence – en een steeds gevarieerder aanbod aan influencers. Deze platforms, zoals Influentials en TIM, koppelen influencers aan merken en helpen met het maken van een juiste influencerkeuze voor een campagne. Hoe groter de pool aan influencers en merken is, hoe interessanter het voor beide kanten wordt.

4. Perspakketten en product placements verliezen aan kracht

Vluchtige social media als Snapchat en Instagram Stories zorgen ervoor dat steeds meer influencers hun timeline ‘clean’ houden en opgestuurde producten dus alleen nog maar in stories laten zien. De vraag is: hoeveel is een story waard? Het is een vluchtige foto of video van een paar seconden en verdwijnt na 24 uur. Dat is een stuk minder waard dan een foto die op een timeline blijft staan. Voor grotere producten is het dus de vraag of het loont om het product überhaupt nog op te sturen. Ook de simpelere promotionele perspakketten komen er steeds slechter vanaf: door de overvloed aan pakketten maken influencers steeds vaker keuzes in wat ze wel en niet laten zien. De oplossing daarvoor is iets ingewikkelder: bied influencers écht iets van meerwaarde. Punt 5 vertelt je er meer over.

5. Er wordt meer gevraagd qua creativiteit en diepgang

Zowel op merk- als op influencer-niveau wordt er steeds meer verwacht. Van een merk wordt verwacht dat het product of de insteek niet te plat en commercieel is en dat er een goed concept of verhaal achter zit. Van influencers wordt op hun beurt, zeker bij betaalde samenwerkingen, verwacht dat ze een creatieve, authentieke manier bedenken om merken te promoten of verhalen te brengen. De sleutel tot succes is daarbij: samenwerken. Samen bedenken wat het beste concept is dat zowel bij de doelgroep van de influencer past als bij de beoogde doelen van het merk. Dan is een campagne geslaagd!

6. Minder influencer managementbureaus, meer authenticiteit

Een opkomend fenomeen dat we ook meer gaan zien dit jaar: influencers die afscheid gaan nemen van hun influencer-/bloggernetwerken en managementbureaus en zelf hun management weer gaan doen. Waar merken eerder altijd via een tussenpersoon moesten schakelen en de influencer nooit rechtstreeks spraken, gaan we nu weer direct communiceren. Op deze manier zijn er minder misverstanden, wordt de klik tussen de influencer en het merk belangrijker en vooral: kost het merken vaak minder geld – het bureau/de tussenpersoon hoeft immers niet meer betaald te worden.

Welke influencertrends heb jij al gesignaleerd voor het komende jaar?

Gerelateerde blogs
FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!