De 7 PR-lessen van Madonna

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
04-12-2013
Deze week kwam bij Coopr het onderwerp 'van wie had jij vroeger een dekbed?' ter sprake. Ik was niet zo van de dekbedden met 'idolen' erop, maar had er toch één. Een dekbed van Madonna! Van de True Blue albumhoes welteverstaan. Ik was vroeger echt een groot fan van "the queen of pop". Ik verkleedde me als Madonna, droeg neonkleurige sjaaltjes in mijn haar en kende van haar videoclips alle danspasjes uit mijn hoofd. Hoewel ik in de loop der jaren haar muziekstijl niet altijd meer zo leuk vond, ben ik haar wel altijd blijven volgen. Met bewondering!

De dekbeddiscussie deed me denken aan een training die ik enkele jaren geleden volgde met een grote groep internationale collega's. We kregen daar de vraag wie wij de "most inspiring PR professional in the world' vonden. Veel van mijn collega's kwamen met politiek correcte namen. Interessante PR pro's, maar inspiring....? Mijn antwoord luidde: Madonna! En dat antwoord leverde behoorlijk wat verbaasde blikken en gefronste wenkbrauwen op... Toen ik echter mijn keuze motiveerde, werd er instemmend geknikt. Want leg Madonna's lange carrière langs een PR-meetlat en het is duidelijk dat ze ook "the queen of PR is"... Haar 30-jarige jubileum dit jaar is een mooi moment om daar eens beter naar te kijken!

Want waar moeten goede PR-campagnes aan voldoen?

Zorg voor nieuwswaarde.
Madonna weet altijd weer de headlines te pakken. Of het nu met haar nieuwe looks, het adopteren van nieuwe muziekstijlen of verrassende nieuwe carrièrestappen is.

Toon lef en doe dingen anders!
Vanaf de start van haar carrière zocht Madonna de controverse op. Ze schokte de wereld met controversiële videoclips, het gebruik van religieuze relikwieën, haar sexy look en zelfs seksuele handelingen op het podium. Zou 'Like a Prayer' ook zonder de gedurfde videoclip een wereldhit geworden zijn...?

Blijf relevant.
Madonna's carrière duurt dus al 30 jaar. Wat een tijd! Dit kun je alleen volhouden als je altijd weer met iets nieuws komt en zo volop in beeld blijft bij de media en het publiek. Ze vernieuwt in haar muziek, maar is ook actrice, regisseur, schrijfster van kinderboeken en succesvol zakenvrouw.

Is maatschappelijk relevant en zet iets in beweging.
De beste PR-campagnes zorgen voor een verandering. Madonna stelt controversiële thema's aan de kaak, zoals tienerzwangerschappen in 'Papa don't preach'. En zo zijn er nog vele voorbeelden...

Wees authentiek.
Madonna past zich niet aan de 'massa' aan, maar volgt haar eigen koers. Dit roept veel kritiek op, maar ze blijft altijd dicht bij zichzelf. Veel merken kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

Vertel een verhaal.
Veel communicatiemensen hameren de laatste jaren op het belang van storytelling. Maar deed Madonna dit bijvoorbeeld niet al in 1991, toen ze de documentaire 'In bed with Madonna' uitbracht over haar nieuwe tour die haar status als popicoon verder deed versterken en tegelijkertijd haar menselijke kant liet zien?

Beter slecht nieuws, dan geen nieuws.
Hoewel ik deze PR-strategie niet zo snel aan een klant zou adviseren, kan slecht nieuws soms beter zijn dan helemaal niet in het nieuws komen... Slechte publiciteit levert immers zichtbaarheid op en je blijft in the picture.

Miley Cyrus, beste 'merkcampagne' 2013
Eigenlijk kreeg ik met dank aan Madonna al op jonge leeftijd - onbewust - wat PR-lessen mee. De laatste jaren is het wat rustiger rondom haar. Maar ze komt ongetwijfeld binnenkort terug met een verrassende nieuwe stap. Het Madonna effect is echter allesbehalve uitgewerkt. Lady Gaga en Katy Perry hebben goed op het voorbeeld van Madge gelet...

En zou iemand me vragen welk 'merk' zich dit jaar het meest succesvol op de kaart heeft gezet... Dan zou mijn antwoord ongetwijfeld weer veel opgetrokken wenkbrauwen opleveren... Mijn antwoord is namelijk: Miley Cyrus! Waarom? Pak bovenstaande checklist erbij en 'vinken' maar!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief