De Candid-platformgedachte: ‘Net als in het echte leven is zelfkennis heel belangrijk’

Blog
Interview
Jos Govaart
23-01-2022
Zo’n ‘platformgedachte’ waarmee de Candid-bureaus werken klinkt aardig natuurlijk, maar wat houdt dat precies in? Han Roode van M2, Jos Govaart van Coopr en Fabienne Jungerhans van Havana Harbor leggen uit hoe dat in de praktijk werkt. Je kunt bureaus op allerlei manieren laten samenwerken natuurlijk, maar bij Candid werken ze met de platformgedachte. Even simpel gesteld houdt dat in dat merken en bedrijven een bepaalde marketingambitie hebben - ze willen hun bekendheid vergroten, meer omzet binnenhalen of uitbreiden bijvoorbeeld - en daarvoor gaan ze samenwerken met allemaal gespecialiseerde bureaus. Die bureaus horen, althans in het ideale geval, allemaal bij de Candid-groep en werken samen aan het probleem van de klant.
Full Funnel
Han Roode, head of strategy bij M2: ,,Het gaat erom dat je een ‘full funnel’ marketingcommunicatievraagstuk altijd op de juiste manier moet willen oplossen. Dat kan variëren van een positioneringsuitdaging tot en met het optimaliseren van de laatste click en alles wat daar tussen zit. Je hebt de specialisten bij de negen bureaus die je kan raadplegen en dat kunnen aanpakken.’’ Hij legt uit dat ze ‘T-shaped’ werken, dat wil zeggen dat er als eerste met een brede marketingscope wordt gekeken waarna mensen met de nodige expertises een ‘diagnose’ stellen. ,,In de praktijk houdt dat in dat er wel een vraag over media-inzet kan binnenkomen van een klant, maar voor hetzelfde geld signaleert de expert al snel een PR-probleem waardoor de focus van de opdracht wat meer komt te liggen bij een ander bureau binnen het netwerk. ,,Het is uniek dat je alle expertises in huis hebt en kunt inzetten.’’
Werk doorschuiven
Dat klinkt natuurlijk perfect als strategie, maar in de praktijk is het misschien niet een natuurlijke manier van handelen voor een bureau om werk door te schuiven? ,,Dat zeg je terecht, we zitten nu op een punt dat die samenwerking in een stroomversnelling komt. We vinden elkaar steeds makkelijker. Je merkt dat die bureauculturen goed overeenkomen, het zijn allemaal ondernemende bureaus met merken die nog kunnen groeien als klant. De crux zit in het besef dat als je een klant koppelt aan een goede specialist dat je daar als groep van profiteert, daar wordt iedereen beter van.’’ Dat is echt een kwestie van tijd in zijn ogen. ,,Je moet goed van elkaar weten wat je aan elkaar hebt en het besef hebben dat wanneer een klant en merk groeit, wij met het hen meegroeien. Belangrijk is dat je die bureauculturen een beetje gelijkschakelt, die culturen lijken immers op elkaar, maar het kan voorkomen dat een bureau net even een andere manier heeft hoe hij of zij met klanten en vraagstukken omgaat. De een werkt heel intensief samen met marketingafdelingen en -directies en de ander is misschien wat meer gericht op specialisten bij de klant. Om dat van elkaar te ontdekken heb je echt tijd nodig, zowel bij ons als aan klantzijde.’’
Belangrijk is dat je die bureauculturen een beetje gelijkschakelt, die culturen lijken immers op elkaar, maar het kan voorkomen dat een bureau net even een andere manier heeft hoe hij of zij met klanten en vraagstukken omgaat.
Zelfkennis
Co-Founder van Coopr, Jos Govaart, ervaart dat het heel belangrijk is dat bureaus goed van elkaar weten waar de expertise ligt. ,,Net als in het echte leven is zelfkennis heel belangrijk, je moet weten waar je goed in bent. In dit geval is het belangrijk dat je dat voor jezelf definieert als bureau, maar ook dat je dat van elkaar weet. Soms is een bureau bijvoorbeeld heel goed in strategische vraagstukken en soms zijn het juist prima doeners, maar dat kan je ook wel wat gedetailleerder uitwerken: welke industrieën ben je goed in, welke ordergrootte werkt goed?, daar zijn we nu hard mee bezig.’’ Govaart gelooft oprecht in die platformgedachte. ,,Full service bureaus bestaan eigenlijk niet en zo kan je echt 100 procent van de vragen beantwoorden. Dat werkt beter dan de Amerikaanse bureaus die, ondanks de gezamenlijke paraplu, elkaar keihard aan het beconcurreren zijn omdat je hetzelfde doet.’’Die basis vindt Govaart perfect, maar het vergt wel wat stevig bikkelwerk om de theorie en praktijk naar elkaar toe te brengen. ,,De essentie blijft volgens mij dat je als brede, onafhankelijke specialist naar vraagstukken moet kijken. Je moet, puur op basis van de feiten, kunnen zeggen: dit vergt aanpak Y en daar horen bureaus A,B en C bij. Je moet een modus vinden - en daar heb ik alle vertrouwen in  - waarin je het ondernemerschap bij de bureaus combineert met het vermogen om het samen aan te pakken. Die combinatie is misschien een lastige, maar daar liggen wel de kansen. We moeten hard werken aan goede platformcases en dan kan het echt heel goed werken.’’ 
Je moet een modus vinden waarin je het ondernemerschap bij de bureaus combineert met het vermogen om het samen aan te pakken.
Relatie tussen klant en bureau
Fabienne Jungerhans, agency lead bij Havana Harbor, legt uit dat een goede samenwerking valt of staat met de relatie tussen klant en bureau. "Als je echt in gesprek gaat met elkaar en blijft sparren dan komt vanzelf de marketingcommunicatie-uitdaging boven. Als het goed is ben je als bureau op de hoogte van de ambitie van je klant en houd die voor ogen in je advies.’’ Dat kan ook betekenen dat je het advies geeft in gesprek te gaan met een expert van een collega-agency,’’ legt ze uit. "Het mooie van het platform is dat je geen nee hoeft te verkopen op basis van de eigen specialistische dienstverlening. Om een goede fit te kunnen maken is het wel cruciaal dat je de expertises én de mensen binnen die bureaus goed kent. Om op die manier effectief samen te werken is kennisdeling nodig en het kost tijd. Dat gaat steeds beter en daar is ook bewust aandacht voor.
 
”Als ondernemers zijn de bureaus gewend om zo veel mogelijk werk bij zichzelf te houden, maar wil je een lange termijn partnership aan gaan waarin je samen bouwt, dan heb je er beide baat bij als je met een open vizier voor de beste oplossing gaat. Dat betekent soms dat er een ego opzij gezet moet worden. "Er zijn dan bijvoorbeeld  momenten dat je heel mooi werk maakt, waar je als agency individueel trots op bent, maar niet bovenaan de aftiteling staat.
 
”Ze beschrijft een interessante paradox die de platformgedachte wel kenmerkt. "Je bent als agency collega’s binnen het platform en kunt daardoor directer en gerichter feedback geven dan bureaus zouden doen die elkaar niet - of minder goed - kennen. Maar door het behoud van eigen identiteit binnen Candid zijn de agencies niet zo versmolten dat er geen competitief element meer in de samenwerking zit. Dat is een heel interessante dynamiek om als klant tussen te zitten. Wij zetten elkaar, en dus de kwaliteit van het werk, op scherp met die open communicatie.’’
Je bent als agency collega’s binnen het platform en kunt daardoor directer en gerichter feedback geven dan bureaus zouden doen die elkaar niet - of minder goed - kennen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief