De communicatiestrategie van de NOS

Blog
Opinie
Bas Hakker
30-08-2023
Wil Michel (docent, Van der Hist, auteur) heeft een nieuw boek geschreven: Het Communicatiemodel heet het. Het kan helpen bij het schrijven van een communicatiestrategie en daar gaat deze nieuwsbrief over dus dat komt mooi uit. Nu werk ik zelf niet in jullie vak (studeerde het wel lang geleden), maar vind ik wel aardig om een concrete communicatiecase op dat model te leggen. Lees het boek vooral zelf zou ik zeggen, maar ik ga het toch even proberen. Het model van Michels bestaat uit twaalf bouwstenen, verdeeld over drie blokken (analyse, strategie en aanpak). Laten we voor het gemak de NOS nemen als case want daar kunnen ze wel een goede communicatiestrategie gebruiken. Dan gaat zo’n model ook een beetje leven, anders is het maar werken:
ANALYSE
1. Organisatievraag
De NOS kwam natuurlijk in het nieuws door verhalen over grensoverschrijdend gedrag die zelfs zorgden voor een schorsing van Tom Egbers. Inmiddels loopt er al een tijdje een onderzoek op basis van veel anonieme klachten. De vraag zou dan zijn als ze bellen voor advies: hoe kan je van de NOS weer een innovatieve club maken waar ruimte is voor iedereen die er wil werken?

2. Analyse van de organisatie
Dat onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag loopt nog en ondertussen draait alles gewoon door daar. Je zou er helemaal in moeten duiken, maar van buitenaf lijkt het de hoogste tijd voor een nieuwe organisatiecultuur; een open cultuur zonder hiërarchische verhoudingen waar jonge mannen en vrouwen kunnen excelleren. Als je zo de interviews leest met oud-medewerkers, afgelopen zondag nog oud-regisseur Martijn Lindenberg in De Perstribune, dan komen ze van een structuur met veel ouderwets directieve leiders. Dat was deels de tijd, maar is er ook gewoon ingeslopen.

3. Analyse van de omgeving
De NOS is een soort publiek bezit, iedereen vindt er iets van. Toch lijkt het een beetje een gesloten bolwerk waar dingen gebeuren die we niet kunnen zien. Ook was er jarenlang een vrij afwezige directie die je weinig hoorde, er mag wel wat meer openheid bij. Qua omgeving lijkt er een discrepantie te zitten tussen wat jonge mensen (die heb je echt nodig in de media) prettig vinden qua cultuur en de cultuur die je bij de NOS zag. 

4. Visie op communicatie
Je zou natuurlijk op het Mediapark wat mensen moeten spreken of er al een basis ligt voor wat meer openheid. De nieuwe hoofdredacteur, Gert-Jaap Hoekman was het in zijn vorige functie bij Nu.nl gewend om uit te leggen aan de achterban hoe dingen werken, om te verklaren waarom dingen nieuws zijn en hoe de redactie functioneerde. Dat is heel verstandig en zou wel eens goed kunnen werken bij de NOS. 
 
STRATEGIE
5. Positioneringsstrategie
De NOS zou een open, transparante media-organisatie moeten zijn waar iedereen graag wil werken. Ze lijken te komen van een soort topsportprofilering waar alle collega's op de top van hun kunnen en onder grote druk moeten presteren. Dat vergt nogal een omslag.

6. Communicatiedoelgroepen
Dat zijn er nogal wat; de pers bijvoorbeeld die nog wel eens op afstand werd gehouden terwijl je off the record veel nieuws kan ophalen. Maar ook de kijkers natuurlijk, dat zijn de directe klanten.

7. Communicatiedoelen
Wat zou je willen bewerkstelligen met jouw communicatiestrategie?
  • Een open en veilig imago als werkgever, de NOS als plek waar je graag zou werken als jong mediatalent;
  • Een plek waar iedereen welkom is;
  • Een plek waar plezier en presteren hand in hand gaan.
 
8.Communicatiestrategie
Wat zouden jullie als communicatiestrategie hanteren om de doelen te behalen? Ik zou totale openheid propageren, maar ja: ik ben natuurlijk een journalist die graag wat informatie ophaalt. Laat de nieuwe hoofdredacteur na het verschijnen van het rapport over het grensoverschrijdende gedrag duidelijk vertellen wat er in het verleden is misgegaan en wat zijn plannen zijn voor de toekomst. Doe dat aan de hand van een uitgebreide serie interviews in alle serieuze media, maar blijf die openheid erin houden; schrijf wekelijks een blog, nodig media regelmatig uit en vertel hoe het zit.

9. Accountability
Meet duidelijk wat media, bestaande medewerkers, kijkers en potentiële medewerkers van je vinden en doe een goede nulmeting. Vinden ze jou al een open organisatie waar ruimte is voor creativiteit en innovatie? Of is het in de ogen van die mensen nog een club waar de druk altijd enorm is en de bazen zeggen wat er moet gebeuren?

AANPAK
10. Concept/content
Regel eerst een persconferentie over het rapport, geef dus een serie interviews en maak wekelijks een podcast waarin alle medewerkers gewoon vertellen hoe het werk verloopt. Weest rucksichtslos open.

11. Planning
Dat zeiden we toch net? Let je niet op ofzo? Openheid dus. Maar we snappen het: hier ga je dus zorgvuldig plannen wat je allemaal naar buiten brengt en hoe je dat aanpakt. Er komt dus een communicatiekalender uit die helemaal in het teken staat van het halen van de communicatiedoelen.

12. Monitoring
Blijf alles meten en pas zo nodig het plan aan. Misschien moet je ook nog een podcast maken of permanent een camera op de redactie zetten. En is de NOS al een aantrekkelijke werkgever voor jonge twintigers? Is er een YouTube-serie, ruimte voor innovatie?

Conclusie
Kleine disclaimer; het voorbeeld is natuurlijk gekozen om het model van Michels een beetje uit te leggen. De informatie berust slechts op een oppervlakkige observatie, normaal zou je je natuurlijk flink moeten verdiepen in de case; rapporten lezen, meelopen, veel mensen spreken en plannen maken. Maar het is een goed model om aan de slag te gaan met een communicatieprobleem; het zal jullie allemaal wel bekend in de oren klinken. En die NOS? Dat gaat echt helemaal goed komen. Hebben jullie die uitzendingen gezien tijden het WK Atletiek? Die liefde voor het vak, de sport en de mensen in de sport spatten er vanaf. Dat plezier in je vak - misschien sprong het over van Femke Bol naar de makers - zullen we nog vaker zien.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief