De driehoeksverhouding: klant, journalist en adviseur

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
28-06-2012


In iedere relatie is zo af en toe sprake van een gezonde spanning. Zeker wanneer je veel met elkaar te maken hebt. Dat is niet alleen zo in de privésferen, ook in zakelijke relaties. Al lopen de emoties dan meestal niet zo hoog op, irritaties kunnen zo nu en dan de kop opsteken. Voeg je hier een factor 3 aan toe dan wordt het soms nog eens extra spannend: de driehoeksverhouding.

Magische driehoek

Als pr-adviseur zit je eigenlijk altijd in een soort tweestrijd: kies je voor de een, of voor de ander? Je opdrachtgever wil je natuurlijk tevreden houden, maar je moet de relatie met de journalist ook niet in gevaar brengen. Welke relatie krijgt dan voorrang en is dit in iedere situatie hetzelfde?

Moeilijke en gecompliceerde vragen. Heeft de opdrachtgever altijd gelijk omdat hij nu eenmaal betaalt, of ga je als 'gatekeeper' altijd voor de relatie met de journalist. Dat is immers (o.a.) waar de opdrachtgever je voor inzet.

Verwachtingsmanagement

Ideaal is natuurlijk de situatie waarin je een dusdanige relatie hebt met je klant dat je afspreekt dat, koste wat het kost, de mediarelatie prioriteit heeft. In de onderwerpen die je uitzet, in de keuzes die je maakt voor het maken van pr content en in het onderhouden van de relatie met de journalist. Dat, hoe hard hij ook aandringt, je niet toegeeft. Dat zou natuurlijk mooi zijn. In de praktijk werkt dat helaas niet altijd...

Dan heb je een opdrachtgever aan de andere kant van de lijn zitten die je praktisch door de telefoon trekt. Wordt je vanuit verschillende kanten en verschillende lagen binnen de organisatie onder druk gezet om datgene te doen waarvan je toch echt adviseert om het niet te doen en waarvan je weet dat het niet goed zit. Of... de beslissing is intern al genomen zonder dat je hierin inspraak hebt gehad en jij mag dan ook nog de boodschapper zijn. Tsja... wat dan?

Dit soort situaties wil je voorkomen voordat ze ontstaan. Het enige dat je vooraf kunt doen is anticiperen op de mogelijkheid dat het kan gebeuren zodat je op het moment dat het gebeurt helder kunt denken en de juiste acties neemt.

Vuistregels:
  • Maak vooraf afspraken over het bewaken van mediarelaties.
  • Wees heel duidelijk dat afspraken met journalisten altijd nagekomen moeten worden.
  • Laat je niet direct overrulen door de klant.
  • Wees je eigen rechter.
  • Evalueer dergelijke momenten om herhaling te voorkomen. Sowieso voor jezelf, maar het liefst ook met de opdrachtgever.
  • "Keep calm and carry on"

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief