De dubbele moraal van Facebook: voor adverteerders of leden ?

Blog
Trends
Jos Govaart
13-07-2015
Facebook houdt vele vakgenoten bezig. Steeds als je denkt dat je begrijpt hoe het in elkaar zit, veranderen ze weer iets. De laatste tijd veranderen ze extreem veel.  Zoals de
  • Wie wil je waarschijnlijk écht niet volgen?
  • De kans is groot dat dat vooral merken zijn. En niet je vrienden. Maar waar staan die merken? Juist. Helemaal onderaan. En ga je de moeite nemen om zo ver te scrollen? Hmm, die kans lijkt me niet supergroot.



    Facebook Instant Articles
    Denk nog eens terug aan de tijd dat je er goed aan deed om YouTube video's te plaatsen op Facebook. Inmiddels weten we hoeveel beter de ervaring is met Facebook native video's. Sneller, hogere kwaliteit, autoplay, meer engagement en ga zo maar door. Iets soortgelijks staat voor nieuws te gebeuren. Al gehoord over "Instant Articles"? bekijk het filmpje hieronder maar eens.

    https://vimeo.com/127539718

    Dit kon wel eens een gamechanger worden. Het is zeer recent geïntroduceerd en nog niet in Nederland geland. Toch zijn de eerste ervaringen al zichtbaar. Genoeg uitdagingen voor uitgeverijen om herkenbaar en zichzelf te blijven. Voor The New York Times blijkt het lastig.  Bij Buzzfeed is het logisch dat het lukt. Maar die dachten en handelden al mobile first. Hoe zou dat gelden in Nederland? Hoe zou het Nu.nl, Upcoming, De Volkskrant of de Correspondent vergaan? Ik ben benieuwd.

    De strijd om het moment
    Het is duidelijk. Twitter en Facebook strijden om "het moment". Het gesprek van de dag. Het nieuws waar iedereen het over heeft.  Collega Tamara blogde al eerder over project lightning. Ook YouTube (en dus Google) mengt zich in de strijd met YouTube Newswire. Ook Apple komt met een nieuwsdienst. De ouderwetse kiosk gaat op de schop en het wordt nu een Flipboard-achtige omgeving die Apple News gaat heten.

    Ik blijf de strijd tussen inkomsten en de gebruikerservaring een interessante vinden. Maar als iets duidelijk blijkt uit de recente ontwikkelingen, dan is het dat Facebook hun businessmodel rigoureus aan het verbouwen zijn. Vooral om de strijd met de televisiebudgetten te winnen. Wat mij betreft is Facebook dan ook overleden als Social Netwerk en is het gewoon een hyperintelligent medianetwerk.