De dubbele moraal van Facebook: voor adverteerders of leden ?

Facebook houdt vele vakgenoten bezig. Steeds als je denkt dat je begrijpt hoe het in elkaar zit, veranderen ze weer iets. De laatste tijd veranderen ze extreem veel.  Zoals de verandering bij t CPC-model. Daar is ineens engagement (belangrijk voor gebruikers) niet belangrijk, maar zijn clicks dé methode. Dat lijkt niet revolutionair want zo gaat het in online marketingland en het kon al voor een deel. Maar toch, het zegt iets over waar het geld heengaat en wat er gedaan wordt om adverteerders blij te maken. Gelukkig heb je tegenover dat advertisinggeweld sinds een paar dagen als gewone gebruiker meer controle over wat je te zien krijgt in je newsfeed. Dat oogt keisympathiek. Maar is dat wel zo? Is het niet gewoon een masker voor waar men écht mee bezig is? Het lijkt er verdacht veel op.  En hoe social kunnen we al die ontwikkelingen nog noemen?

 

Je Newsfeed aanpassen, ga je het doen?
Terwijl ik aan het nadenken was over dit blog, kwam ik een blog tegen van ons partnerbureau Shift Communications. Christopher Penn legt veel beter uit dan ik gedaan zou hebben, waar mijn pijnpunt zit. In het kort: dit initiatief om sympathie te kweken, is een wassen neus. En wel om minimaal twee redenen:

  1. De functie zit best wel weggestopt, zeker op mobiel
    Je moet naar onderen scrollen (voorkeuren nieuwsoverzicht) wil je de functie überhaupt zien.

 

newsfeed-1

  1. Wie wil je waarschijnlijk écht niet volgen?

De kans is groot dat dat vooral merken zijn. En niet je vrienden. Maar waar staan die merken? Juist. Helemaal onderaan. En ga je de moeite nemen om zo ver te scrollen? Hmm, die kans lijkt me niet supergroot.

newsfeed2

Facebook Instant Articles
Denk nog eens terug aan de tijd dat je er goed aan deed om YouTube video’s te plaatsen op Facebook. Inmiddels weten we hoeveel beter de ervaring is met Facebook native video’s. Sneller, hogere kwaliteit, autoplay, meer engagement en ga zo maar door. Iets soortgelijks staat voor nieuws te gebeuren. Al gehoord over “Instant Articles“? bekijk het filmpje hieronder maar eens.

 

Dit kon wel eens een gamechanger worden. Het is zeer recent geïntroduceerd en nog niet in Nederland geland. Toch zijn de eerste ervaringen al zichtbaar. Genoeg uitdagingen voor uitgeverijen om herkenbaar en zichzelf te blijven. Voor The New York Times blijkt het lastig.  Bij Buzzfeed is het logisch dat het lukt. Maar die dachten en handelden al mobile first. Hoe zou dat gelden in Nederland? Hoe zou het Nu.nl, Upcoming, De Volkskrant of de Correspondent vergaan? Ik ben benieuwd.

De strijd om het moment
Het is duidelijk. Twitter en Facebook strijden om “het moment”. Het gesprek van de dag. Het nieuws waar iedereen het over heeft.  Collega Tamara blogde al eerder over project lightning. Ook YouTube (en dus Google) mengt zich in de strijd met YouTube Newswire. Ook Apple komt met een nieuwsdienst. De ouderwetse kiosk gaat op de schop en het wordt nu een Flipboard-achtige omgeving die Apple News gaat heten.

Ik blijf de strijd tussen inkomsten en de gebruikerservaring een interessante vinden. Maar als iets duidelijk blijkt uit de recente ontwikkelingen, dan is het dat Facebook hun businessmodel rigoureus aan het verbouwen zijn. Vooral om de strijd met de televisiebudgetten te winnen. Wat mij betreft is Facebook dan ook overleden als Social Netwerk en is het gewoon een hyperintelligent medianetwerk.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!