De duurzaamheid van een social media campagne

Blog
Opinie
Jody Koehler
22-03-2011


Als PR bureau zien wij dagelijks menig online campagne voorbij komen. De één nog creatiever dan de ander, gemaakt door grote bureaus met bijpassende budgetten. Ook voor deze clubs is social media een relatief nieuw speelveld. Sommigen zijn al erg ver, anderen nog erg zoekende.  Wat ons nog altijd opvalt bij campagnes, is de duidelijke kop en staart. Een duurzame strategie is eigenlijk zelden aanwezig. De actie is 'in and out' en zo vluchtig als een gemiddelde tweet. Wij vinden dat opmerkelijk, omdat wij vanuit PR die propositie niet echt kennen. Natuurlijk is er ook een focus van ons vakgebied op 'buzz' genereren, maar we vergeten nooit het duurzame karakter van een relatie. Zeker bij PR campagnes. Want relaties, die groeien uitsluitend over een langere periode.

Teit en tijd
Bij veel social media campagnes worden volgers en vrienden na een periode van weken of maanden in de steek gelaten. 'Bedankt voor het volgen, maar deze campagne stopt vandaag.' En dat was het dan. Wat volgt is... stilte. Een lange termijn strategie voor social media kan dit voorkomen. Dat vraagt ook creativiteit, maar vooral ook tijd. Een mooi voorbeeld van hoe het naar mijn idee niet moet, kwam ik in de laatste Adformatie tegen.

Twin Acts of Friendliness
In deze editie stond een advertentie van Saatchi & Saatchi over hun 'Twin Acts of Friendliness' campagne. Onder 'Er is veel veranderd' valt te lezen dat het bureau 's werelds meest milieuvriendelijke benzineauto introduceerde met een Facebook en Twitter campagne. Vier dagen lang is het bureau druk in de weer geweest met live webcambeelden, edits en uploads. Lees de tekst van de advertentie zelf maar eens terug.

Heb je 'm gelezen? De advertentie liep over 2 pagina's waarin flink werd uitgepakt. Klinkt allemaal wel goed hé! Bekijk nu ook eens onderstaande links naar Twitter en Facebook. Dat zijn de 'outposts' van deze campagne. Vooral Twitter is een interessante. Zeker omdat in de advertentie staat dat er vriendelijke gebaren in ontvangst werden genomen via dit kanaaal. Bepaal na het bekijken van beide kanalen nu eens voor jezelf, als buitenstaander uiteraard, of dit heeft gezorgd voor een duurzame relatie. Of 'engagement'? Of überhaupt resultaat? En laat me vooral ook via een reactie weten wat jij vindt van zo'n advertentie.

http://twitter.com/twinactshttp://www.facebook.com/fiatnl

Tussen ons.. ik vind zo'n advertentie waardeloos!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief